پاورپوینت آشنایی با مک دونالد و روند پیشرفت آن

این پاورپوینت به بررسی تاریخچه و روند پیشرفت مک‌ دونالد بزرگ‌ ترین رستوران زنجیره ای فست فود جهانی می پردازد. شامل تاریخچه ، توسعه شعب، استراتژی های برند سازی، قوانین خاص و تاثیرات فرهنگی و اقتصادی است.

پاورپوینت آشنایی با مک دونالد و روند پیشرفت آن

مقدمه

مک دونالد بزرگ ترین رستوران زنجیره ای فست فود در سرتاسر جهان است، در ۱۲۰ کشور دنیا 40 هزار شعبه دارد و روزانه به ۶۸ میلیون مشتری سرویس دهی می کند. مک‌ دونالد نه‌تنها از نظر تعداد شعبه‌ها، بلکه از نظر ارزش نیز باارزش‌ترین برند فست‌فودی جهان محسوب می‌شود.

ارزش برند مک‌ دونالد چیزی در حدود ۱۳۰.۳۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تنها شرکت ارائه‌ی غذا که می‌تواند با مک‌ دونالد رقابت نزدیکی داشته باشد، کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس است.
مک‌ دونالد صرفاً نامی بزرگ در صنعت فست‌ فود نیست و توانسته در جمع برندهای مطرح جهانی نظیر اپل، آمازون و فیس‌بوک نیز بدرخشد.
مک دونالد یکی از نمونه های بارز موفقیت در دنیای کسب و کار است و بسیاری روند رشد این شرکت را الگوی خود قرار می دهند. اما رستوران مک دونالد چطور به این موفقیت عظیم رسید و از کجا کار خود را آغاز کرد؟

تاریخچه مک دونالدز

این کسب و کار در اواخر دهه ۱۹۳۰ و توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا راه اندازی شد. آن ها ابتدا یک غرفه کوچک هات داگ فروشی در نزدیک محل برگزاری مسابقات اسب سواری در سانتا آنیتا کالیفرنیا داشتند. در سال ۱۹۴۰ برادران مک دونالد رستوران باربکیویی در سن برناردینو کالیفرنیا راه اندازی کردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به یک رستوران همبرگر فروشی تبدیل کردند.

درون این دکه عملاً جایی برای نشستن وجود نداشت و تنها چند چهارپایه در بیرون آن به چشم می‌خورد. برادران مک‌ دونالد چند پیشخدمت را استخدام کردند تا به ماشین‌های سرراهی که در محوطه‌ی پارکینگ توقف می‌کنند، خدمات ارائه دهند. کسب‌وکار برادران مک‌ دونالد خیلی زود شکوفا شد و آن‌ها در یک سال درآمد خیره‌ کننده‌ی ۲۰۰,۰۰۰ دلار را به دست آوردند.
این رستوران تمرکز خود را روی همبرگر، نوشابه، چیپس و شیرینی پای قرار داده بود.

وقتی‌که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، رقابت رستوران‌ها در سن برناردینو بالا گرفت. برادران مک‌ دونالد در سال ۱۹۴۸ متوجه اتفاقی شگفت‌انگیز در مورد منوی کباب‌هایشان شده بودند؛ ۸۰ درصد از فروش آن‌ها از همبرگرها بود. ریچارد مک‌ دونالد در کتاب «مک‌ دونالد: در پشت قوس‌ها» می‌گوید: «ما هرچه بیشتر کار می‌کردیم، بیشتر همبرگر می‌فروختیم .»

روند پیشرفت مک دونالدز

برادران مک‌ دونالد برای مدت ۳ ماه درب رستوران خود را بستند و به بازسازی کسب‌ و کار خود در قالب یک رستوران سلف‌ سرویس پرداختند. رستورانی که مشتریان می‌توانستند شخصاً ساندویچ موردعلاقه‌ شان را تهیه کنند.

آنها 20 پیشخدمت خود را اخراج کردند و ظروف فلزی رستوران جای خود را به ظرف‌ها و لیوان‌های کاغذی دادند. درنتیجه دیگر نیازی به استخدام ظرف شور نبود. آن‌ها منوی خود را ساده‌تر کردند و تعداد گزینه‌ها را به ۹ مورد رساندند؛ همبرگر، چیزبرگر، ۳ نوع نوشیدنی بدون الکل، شیر، قهوه، چیپس و پای. نام رستوران جدید مک‌ دونالد بود.

ریچارد مک‌دونالد می‌گوید: «ایده‌ی کلی کار ما بر اساس سرعت، قیمت پایین و حجم بالای غذاها بود.» آن‌ها که ایده‌ی چنین رستورانی را از خط تولید اتومبیل‌های هِنری فورد گرفته بودند، یک «سیستم خدمات‌ دهی سریع» راه‌اندازی کردند و آشپزخانه‌ی رستوران بین‌راهی آن‌ها کاملاً مکانیزه شده بود. هر ۱۲ خدمه‌ی رستوران در وظایف خاصی مهارت داشتند و اکثر غذاها از قبل آماده شده بود.

این فرآیند به مک‌دونالد اجازه می‌داد تا غذاهای خود را سریع‌تر آماده کند و حتی فراتر از زمانی باشد که یک سفارش دریافت می‌شود. تمامی همبرگرها با سس کچاپ، خردل، پیاز و خیارشور سرو می‌شدند و هر مشتری که دوست داشت تا غذا به شیوه‌ی دلخواه خودش آماده شود، می‌بایست در صف می‌ایستاد.

بر اساس کتاب سرگذشت برند مک‌ دونالد، اولین مشتری رستوران تازه تأسیس مک‌ دونالد، یک دختربچه‌ی ۹ ساله بود که سفارش همبرگر داد. رستوران با ابزارهای جدید در ابتدا کمی چالش‌برانگیز بود و کارکنان اخراجیِ قبلی برادران مک‌ دونالد را دست می‌انداختند.

بااین‌حال وقتی‌که مک‌ دونالد چیپس‌های سیب‌زمینی را با سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده و میلک‌شِیک جایگزین کرد، کسب‌وکار آن‌ها با حضور خانواده‌ها و تجار به‌منظور سفارش همبرگرهای ۱۵ سنتی و منوی غذایی ارزان‌قیمت رونق فراوان گرفت.

ری کروک

کروک یک فروشنده‌ی دستگاه‌ های مخلوط ‌کن بود. او نمی‌ توانست درک کند که چرا برادران مک‌ دونالد فقط برای یک شعبه‌ی خود به ۸ دستگاه مخلوط ‌کن احتیاج دارند که می‌ تواند در لحظه ۴۸ میلک ‌شیک آماده کند؛ تا اینکه شخصاً از کسب‌ و کار آنها دیدن کرد.

کروک وقتی به رستوران کوچک آنها رفت، دید که چگونه یک کسب‌ و کار با آن اندازه می‌ تواند میلک ‌شیک بفروشد. او متوجه یک حقیقت ساده شد. ساختار بهینه‌ی کسب‌ و کار برادران مک‌ دونالد به آنها اجازه می‌ داد تا غذاهایی با حجم بالا و قیمت‌ های ارزان را به فروش برسانند.

فهرست مطالب

مقدمه
تاریخچه مک دونالدز
روند پیشرفت مک دونالدز
ری کروک
برند سازی ری کروک
توسعه شعبه های مک دونالدز
قوانین مهم و خاص در مک دونالد
جنگ برگرها
دهه 90 و مشکلات مک دونالدز
مک دونالد و جذب کودکان
برندهایی که مک دونالدز خریداری کرد
عوامل موثر در موفقیت مک دونالدز
سرانجام ری کروک
نکاتی جالب در مورد مک دونالدز
انتقادات وارده بر مک دونالدز
منابع

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 33

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.