مقاله یادگیری فعال و شیوه‌ های مؤثر آن

این مقاله به بررسی یادگیری فعال و شیوه‌ های مؤثر آن پرداخته و به چالش‌ ها و نظریات مختلف در مورد آموزش و تصمیم‌ گیری در فرآیند یادگیری اشاره دارد. همچنین انواع یادگیری فعال و ویژگی‌ های آن را بررسی می‌ کند.

یادگیری فعال

مقدمه

یادگیری فعال به فرآیندهایی اطلاق می‌ شود که در آن دانش‌ آموزان به صورت فعال در جریان یادگیری مشارکت می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های آموزشی نقش دارند. این مقاله به بررسی یادگیری فعال و شیوه‌های انتقال تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن به یادگیرنده پرداخته و به چالش‌ها و نظریات مختلف در مورد آموزش و تصمیم‌گیری در فرآیند یادگیری اشاره دارد. در این مقاله، شرایط مداخله‌گر در یادگیری فعال، انواع و ویژگی‌های آن، و روش‌های مختلف برای بهبود یادگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف از این مقاله، بررسی مؤلفه‌های اصلی یادگیری فعال و راهبردهای آن به منظور بهبود فرآیند آموزشی است.

یادگیری فعال چیست؟

یادگیری فعال به روشی گفته می‌ شود که در آن دانش‌ آموزان تنها دریافت‌ کننده اطلاعات نبوده، بلکه در فرآیند یادگیری مشارکت می‌کنند و خود درگیر حل مسائل و تفکر انتقادی می‌شوند. برخلاف روش‌های سنتی که معمولاً تمرکز بر معلم و تدریس یک‌طرفه دارد، یادگیری فعال به دانش‌ آموزان فرصت می‌دهد تا از طریق بحث، فعالیت‌های گروهی، و کارهای عملی با مفاهیم آموزشی ارتباط برقرار کنند.

در این نوع یادگیری، یادگیرندگان به طور فعال در فرایندهای تصمیم‌گیری و حل مسائل شرکت می‌کنند، به‌طوری که آن‌ها نه تنها مطالب را حفظ می‌کنند بلکه درک عمیق‌تری از مفاهیم پیدا کرده و توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات را به‌دست می‌آورند. یادگیری فعال از نظریه‌های مختلف آموزشی، مانند نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه‌های مبتنی بر حل مسئله، الهام می‌گیرد.

شرایط مداخله‌ گر در یادگیری فعال

شرایط مداخله‌گر در یادگیری فعال به عواملی اطلاق می‌شود که تأثیر مستقیم بر فرآیند یادگیری و مشارکت فعال دانش‌ آموزان دارند. این شرایط می‌توانند شامل عوامل فیزیکی، اجتماعی، و روانی باشند که در موفقیت یادگیری فعال نقش دارند. به‌عنوان مثال، محیط آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان تعامل آزاد و بدون محدودیت را برای دانش‌ آموزان فراهم کند.

یکی از مهم‌ترین شرایط مداخله‌گر، تعامل معلم و دانش‌آموز است. معلم باید به‌عنوان یک راهنما و مشوق عمل کند و محیطی را فراهم آورد که در آن دانش‌ آموزان احساس آزادی در بیان نظرات و طرح سوالات داشته باشند. این فرآیند تعامل، موجب افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌ آموزان در فعالیت‌های یادگیری می‌شود.

روش‌ های یادگیری فعال

روش‌های یادگیری فعال می‌توانند شامل فعالیت‌های مختلفی باشند که به دانش‌ آموزان این امکان را می‌دهند تا در فرآیند یادگیری دخالت کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به کارهای گروهی، بحث‌های کلاسی، استفاده از بازی‌های آموزشی، و حل مسائل پیچیده اشاره کرد.

در این روش‌ها، دانش‌ آموزان نه تنها اطلاعات را از معلم دریافت می‌کنند بلکه با استفاده از تجربیات خود و همکاری با دیگران، یادگیری خود را تقویت می‌کنند. به‌عنوان مثال، در روش‌های بازی محور، دانش‌ آموزان از طریق تعامل با دیگران و حل مسائل به یادگیری مفاهیم جدید پرداخته و این شیوه‌ها به تقویت مهارت‌های اجتماعی و تفکر انتقادی آن‌ها کمک می‌کند.

ویژگی‌ های یادگیری فعال

یادگیری فعال دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر روش‌های آموزشی متمایز می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، توجه به یادگیرنده به‌عنوان فردی فعال و مشارکت‌کننده در فرآیند یادگیری است. در این روش، یادگیرنده نه تنها اطلاعات را حفظ می‌کند بلکه توانایی تحلیل و کاربرد آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف پیدا می‌کند.

ویژگی دیگر یادگیری فعال، انعطاف‌پذیری آن است. در این نوع یادگیری، فعالیت‌ها و تجربیات آموزشی متناسب با نیازها و علاقه‌های دانش‌ آموزان طراحی می‌شود و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که مسیر یادگیری خود را به‌طور مستقل انتخاب کنند. این ویژگی باعث می‌شود که یادگیری برای دانش‌ آموزان جذاب‌تر و مفهومی‌تر شود.

نظریه یادگیری فعال

نظریه یادگیری فعال بر این باور است که یادگیرندگان به بهترین نحو زمانی یاد می‌گیرند که درگیر فرآیندهای یادگیری باشند و از طریق تجربه‌های واقعی و کاربردی یاد بگیرند. این نظریه از آموزه‌های فیلسوفانی مانند افلاطون و جان دیویی الهام گرفته است که بر اهمیت تجربه و مشارکت فعال در یادگیری تأکید داشتند.

در این نظریه، یادگیری به‌عنوان یک فرآیند اجتماعی و تعاملی دیده می‌شود که در آن دانش‌ آموزان از تجربیات خود و تجربیات دیگران بهره می‌برند. به عبارت دیگر، یادگیری فعال بیشتر از آن که صرفاً بر انتقال دانش متمرکز باشد، به تعامل و مشارکت فعال در فرآیند یادگیری تأکید دارد.

راهبردهای یادگیری فعال

راهبردهای یادگیری فعال به شیوه‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که معلمان می‌توانند برای ترغیب دانش‌ آموزان به یادگیری فعال استفاده کنند. این راهبردها شامل استفاده از سوالات چالشی، مشارکت گروهی، طراحی فعالیت‌های عملی و تجربی، و استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین راهبردها، استفاده از پروژه‌های گروهی است که در آن دانش‌ آموزان به‌طور فعال در فرآیند حل مسئله و تحقیق شرکت می‌کنند. این پروژه‌ها نه تنها مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی دانش‌ آموزان را تقویت می‌کنند، بلکه موجب تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی آن‌ها نیز می‌شود.

انواع یادگیری فعال

یادگیری فعال انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع فعالیت و مشارکت دانش‌ آموزان طبقه‌بندی می‌شود. یکی از انواع رایج آن، یادگیری مبتنی بر پروژه است که در آن دانش‌ آموزان به صورت گروهی یا فردی پروژه‌هایی را طراحی و اجرا می‌کنند.

نوع دیگر یادگیری فعال، یادگیری مبتنی بر حل مسئله است که در آن دانش‌ آموزان با مسائل پیچیده و واقعی مواجه می‌شوند و باید آن‌ها را حل کنند. این نوع یادگیری به دانش‌ آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله خود را تقویت کنند.

اصول یادگیری فعال

اصول یادگیری فعال بر اساس چندین مفروضه اساسی بنا شده است که به آموزش و یادگیری کمک می‌کنند. این اصول شامل مشارکت فعال، مسئولیت‌پذیری دانش‌ آموزان، و استفاده از تجربیات عملی است.

یکی از اصول کلیدی در یادگیری فعال، فراهم کردن فرصتی برای یادگیرندگان است تا در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت کنند و مسئولیت یادگیری خود را به عهده بگیرند. این اصل به دانش‌ آموزان این امکان را می‌دهد که یادگیری را به شیوه‌ای خودگردان تجربه کنند و از این طریق انگیزه و علاقه خود را به یادگیری افزایش دهند.

مهارت یادگیری فعال

مهارت یادگیری فعال به توانایی‌های مختلفی اطلاق می‌شود که دانش‌ آموزان برای مشارکت مؤثر در فرآیند یادگیری نیاز دارند. این مهارت‌ها شامل تفکر انتقادی، حل مسئله، ارتباط مؤثر، و همکاری گروهی هستند.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در یادگیری فعال، مهارت حل مسئله است. دانش‌ آموزان باید قادر باشند مسائل پیچیده را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنند. این مهارت در دنیای امروز که پیچیدگی‌ها و چالش‌های جدید به سرعت در حال تغییر هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 25

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.