مقاله درباره فنون تدریس

این مقاله به بررسی فنون تدریس می‌ پردازد و شامل موضوعاتی چون تعریف مربی، شرایط مؤثر در تدریس، تقویت تفکر، روش‌ های آموزشی و نقش انگیزش در یادگیری است.

مقاله فنون تدریس

تعریف فرستنده یا مربی

مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

۱- داشتن علاقه به رشته آموزشی خود
۲- داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات
۳- تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز
۴- توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی
۵- داشتن فن بیان مناسب
۶- توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان

در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟
۱- کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.
۲- داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.
۳- داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.
۴- توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.
۵- توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.
۶- پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.
۷- از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟
۱- داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.
۲- فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)
۳- نیاز بازار کار به حرفه آنها.
۴- آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه
۵- برخورد مناسب استاد.
۶- توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان:

برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.

اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.

۲-ایجاد تفکر عملی:

معمولا اینگونه تفکر در مسائل روزمره و عادی جریان دارد و بیشتر برای تنظیم کار و وظایفی که در قبال آن مسئولیت دارد معطوف می شود.

۴- ایجاد تفکر خلاق:

در اینگونه تفکر بیشتر به مسائل و مشکلاتی که حل آن مشکل بوده و نیاز به تلاش فکری بسیار نیاز دارد پرداخته می شود و در این راستا برای حل مسائل مشکل راه حل های جدید کشف می گردد و معمولا در اینگونه اندیشه و تفکر است که به اختراعات بسیار مهم می انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاریف یاد شده تفکر خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه مربیان و مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

اما آنچه ما در مراکز آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزشی شاهد و ناظر آن هستیم غیر از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. و با یک بررسی بسیار سطحی متوجه خواهیم شد که مراکز آموزشی ما با اتخاذ روش های خشک و بی روح و طبق یک عادت دیرینه مشغول به کار هستند و از هرگونه راه حل جدید که از ………

فهرست مطالب

تعریف فرستنده یا مربی ۲
شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس ۳
تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان: ۴
۲-ایجاد تفکر عملی: ۵
۴- ایجاد تفکر خلاق: ۵
۴- ایجاد یگانگی و حس همکاری: ۶
تعریف مطالعه: ۸
مطالعه و روش های آن: ۸
قوانین یادگیری: ۹
هدف های آموزشی: ۹
آموزش از دیدگاه افلاطون ۱۰
نقش انضباط و کنترل ۱۴
فصل دوم ۲۰
آیین کلاسداری: ۲۰
طرح جایگاه های مربی و کارآموزان ۲۲
نقش انگیزش در یادگیری ۲۲
محیط آموزشی: ۲۴
مهارتهای فرایند تدریس ۲۷
آماده سازی برای کار آموزان ۲۷
۰ تعریف استاندارد : ۲۸
۰ طرح درس : ۳۰
تذکر : ۳۲
۰ تذکر مهم ۳۲
نمونه فرم طرح درس ۳۲
تقاضاها و نیازهای عمومی و کلی درپداگوژی : ۴۴
چگونگی برخورد با دیگران : ۴۴
کلیات روشهای تدریس ۴۷
روشهای تدریس غیر فعال : ۴۸
ویژگیهای روشهای غیر فعال : ۴۸
انواع شیوه های تدریس غیر فعال : ۴۹
شیوه توضیحی : ۵۰
شیوه سخنرانی : ۵۱
شیوه ها و روشهای فعال : ۵۴
انواع شیوه های فعال : ۵۵
شیوه سقراطی : ۵۶
شیوه بحث ۵۹
اهداف بحث ۵۹
نکات مهم در اجرای شیوه بحث : ۶۱
شیوه طرح یا واحد کار : ۶۲
هدف های اصلی در شیوه طرح باواحد کار : ۶۳
شیوه با روش اکتشافی ۶۴
محاسن روش اکتشافی از دیدگاه Broner 64
در پایان : ۶۵
علی اسماعیل زاده ۶۶
فهرست منابع و ماخذ ۶۷

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 65

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.