پاورپوینت فرانک لوید رایت و آثارش

این پاورپوینت به بررسی زندگی و آثار فرانک لوید رایت، معمار برجسته آمریکایی، می‌ پردازد. او با ایجاد سبک معماری ارگانیک و طراحی خانه‌ هایی که در هماهنگی کامل با طبیعت قرار دارند، تأثیر زیادی بر معماری مدرن گذاشت.

فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت در تاریخ 2 ژوئن 1867 در مرکز ریچلیز، ویسکونسین به دنیا آمد. او بعد از کار در مزرعه، به عنوان یک دانشجوی ویژه در دانشگاه مهندسی ویسکونسین ثبت‌ نام کرد. اما از وضعیت خود راضی نبود و پس از گذراندن یک ترم در سال 1887، تصمیم به نقل مکان به شیکاگو گرفت. در آنجا، به عنوان طراح در شرکت ادلر و سالیوان مشغول به کار شد. در زمان کار با این شرکت، رایت شروع به طراحی خانه‌ های شخصی برای برخی از مشتریان ادلر و سالیوان کرد. او نزدیک به 7 سال در دفتر این شرکت فعالیت کرد و پس از اختلاف‌ نظرهایی درباره قراردادها، از آنها جدا شد.

رایت اولین پروژه شخصی خود را با طراحی خانه ویلیام.اچ.وینسلو آغاز کرد. او در طول 90 سال عمر خود، بیش از 60 سال فعالیت مستمر در زمینه معماری داشت و بیش از 560 ساختمان را طراحی و اجرا کرد. رایت در 9 آوریل 1959 درگذشت و جایگاهی برجسته در تاریخ معماری به‌ دست آورد. یکی از ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد طراحی‌ های رایت، سبک خانه‌ های دشت‌ های مسطح بود. این خانه‌ ها که غالباً در حومه شیکاگو ساخته می‌ شدند، با دشت‌ های وسیع و سرسبز این نواحی هماهنگی داشتند و از طراحی‌ هایی بهره می‌ بردند که به‌ طور خاص با طبیعت و محیط اطراف خود هم‌ خوانی داشتند.

خانه‌ های طراحی‌ شده توسط رایت در این دوره (1900 تا 1911) به‌ دلیل ویژگی‌ هایی مانند تناسبات نزدیک به زمین، پنجره‌ های سرتاسری و طراحی بام‌ های کنسولی شناخته می‌ شوند. این خانه‌ ها نمای افقی بام را به‌ صورت برجسته‌ تری نمایش می‌ دادند و مصالح به‌ کار رفته در آنها کاملاً نمایان بود. اما ویژگی‌ های بیرونی این خانه‌ ها تنها بخش کوچکی از تحول بزرگ‌ تری در معماری بودند. یکی از دستاوردهای اصلی رایت در این دوره، توسعه پلان باز بود که فضای داخلی خانه‌ ها را با استفاده از وسایل ساده معماری به جای دیوارها و جداکننده‌ ها به هم متصل می‌ کرد.

رایت همچنین به استفاده از مصالح تک‌ ماده علاقه داشت و خانه‌ های طراحی‌ شده توسط او از مواد ساده و کارآمد مانند سیمان و چوب ساخته می‌ شدند. این خانه‌ ها با معماری خاص خود، به سبک پرایری شهرت یافتند. در طراحی این خانه‌ ها، رایت توجه ویژه‌ ای به هم‌ خوانی ساختمان با سایت طبیعی آن داشت. به‌ عنوان مثال، در برخی از خانه‌ ها، طبقه زیرزمین به‌ طور همسطح با طبقه همکف قرار داده می‌ شد تا چشم‌ انداز وسیع‌ تری از طبیعت ایجاد شود. این طراحی‌ ها به‌ ویژه در خانه‌ هایی مانند بردلی، دانا، ویلیتس و مارتین قابل مشاهده است و به‌ طور کلی خانه‌ های رایت در این دوره به عنوان نمونه‌ هایی برجسته از معماری مدرن شناخته می‌ شوند.

خانه فردریک سی . رابی 1909- 1908

خانه فردریک سی . رابی 1909- 1908


خانه وارد دبلیو . ویلیتس 1903- 1902

خانه وارد دبلیو . ویلیتس 1903- 1902

 

فرانک لوید رایت به عنوان یکی از اشخاص مؤثر در معماری غربی مدرن به شمار می آید اساساً در طرح های مبتکرانه او،از سبک ساختمان سازی براساس اشکال طبیعی استفاده می شود که به عنوان معماری ارگانیک نامیده می شود .

رایت معماری ارگانیک را با عبارات زیر تعریف می کند :

1- طبیعت : فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان وحیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا واجزا ومصالح آن نیز می باشد
2- ارگانیک : به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا می باشد.
3- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است. فرم وعملکرد یکی هستند.
4- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها،شاخه های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد ونه با العکس .
5- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.
6- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است . رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
7- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد واز داخل به خارج گسترش یاید.
8-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.
9-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده پنهانی است کهتمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند .

منبع الهام کارهای رایت :

هنر و صنایع ( هنر و پیشه ) – ساختمانهای ژاپنی – مکتب شیکاگو در کل سه هدف عمده رایت عبارتند از : ارتباط سیال بین داخل و خارج با گشودگی های مداوم و عناصر برنامه ریزی شده افقی بودن چشمگیر آنها که ارتباط کامل با زمین به وجود می آورد . تقارن محوری برای تمرکز سیالیت در نقاط مشخص ، برای نمونه در جلوی بخاری یا به سمت منظر اصلی ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است .

نظریات رایت در مورد معماری ، در سال 1930 ، اصول برنامه ریزی برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی :
1- کم کردن دیوارهای داخلی و ایجاد یک محیطی برای جریان هوا ، نور و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود .
2- هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است )
3- پلان آزاد
4- نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه بر روی آن
5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جدید
6- دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها
7- قرار دادن تاسیسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسیسات روشنایی و لوله کشیها در استخوان بندی ساختمان بطوری که جزئی از پیکره ساختمان باشد .
8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانیک معماری و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .
9- حذف تزئینات

خانه ادگار جی. کافمن
موزه گگنهایم
تالیسین غربی
معبد یونیتی
خانه الین (براندسل)
خانه الیس میلارد
خانه نورمن لیکز
کنیسه
اوری کونلی

این خانه که در سال 1937 ساخته شده ،به بهترین شکل عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نمایش میدهد.

معماری ارگانیک

موارد طراحی و اجرائی را که رایت برای این خانه ویلائی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه کرد :
1-حد اقل دخالت در محیط طبیعی
2-تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند.
3-ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان ومحیط طبیعی.
4-تلفیق فضای داخل با خارج.
5-نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق.
6-استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل وچه در خارج بنا.
7-نمایش مصالح به همان گونه که هست ،چه سنگ باشد و چه چوب و یاآجر.
8-استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا.

این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزی باورنکردنی با محیط خو همخان شده است.

خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که(هیچ کس زیبایی خاص یک سایت”موقعیت ساخت بنا”را تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند).

خانه آبشار

کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.

فهرست :

بیوگرافی
خانه های پرایری
سبک معماری
منبع الهام ونظریات
آثار رایت

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 83

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.