مقاله هزینه سرمایه ای و بازار پول و سرمایه در مدیریت مالی
این مقاله به بررسی هزینه های سرمایه ای، اجزای بازار پول و سرمایه، و نقش آن ها در مدیریت مالی می پردازد و مفاهیمی چون بازگشت سرمایه و ساختار سرمایه را تحلیل می کند.
مقدمه
هزینه سرمایهای هزینههایی هستند که برای ایجاد سود در آینده صرف میشوند. هزینه سرمایهای صرف خرید داراییهای ثابت و مولد جدید یا افزودن ارزش داراییهای ثابت و مولد موجود میگردد. عمر مفید این داراییها باید بیش از میزان باقیمانده از سال مالیاتی باشد که در آن این هزینه صرف شده است. خرید زمین، ساختمان، تجهیزات و ماشین آلات و داراییهای ثابت و درازمدت از نمونه هزینههای سرمایهای هستند.
انواع هزینه ها
دو نوع هزینه سرمایهای وجود دارد: «هزینه رشد» و «هزینه نگهداری». هزینههایی که ارزش دارایی را در طول زمان افزایش میدهند، هزینههای رشد و هزینههایی که از یک ماه به ماه دیگر تغییر نمیکنند هزینههای نگهداری گفته میشوند. سرمایه برای کسبوکارهای کوچک همان پول یا مالی است که خرج خرید و کار با وسایل میشود. هزینه سرمایه عبارت است از هزینهی بهدست آوردن آن پول یا هزینهی تأمین منابع مالی برای کسبوکارهای کوچک. هزینه سرمایه، «نرخ مانع» هم نامیده میشود. آیا کسبوکارهای کوچک هم باید نگرانِ هزینه سرمایه خود باشند؟ پاسخِ این پرسش مثبت است! حتی کسبوکارهای خیلی کوچک هم برای کار به پول نیاز دارند و تأمین آن پول مسلما هزینهای در بر خواهد داشت. شرکتها میخواهند این هزینه تا جای ممکن کم باشد. در ادامه بیشتر توضیح میدهیم هزینه سرمایه چیست و چه اجزایی دارد.
سرمایه چیست؟
سرمایه پولی است که کسبوکارها برای تأمین هزینهی فعالیتهایشان به آن نیاز دارند. هزینه سرمایه همان اجاره یا نرخ بهره است؛ هزینهای است که کسبوکارها برای تأمین منابع مالی باید بپردازند.
برای درکِ مفهوم هزینه سرمایه، ابتدا باید مفهوم سرمایه را بدانید. سرمایهی کسبوکارهای بسیار کوچک ممکن است صرفا اعتبار تأمینکنندهای باشد که به آن متکی هستند. برای کسبوکارهای بزرگتر، سرمایه ممکن است اعتبار تأمینکننده، وام و بدهیهای بلندمدت یا بدهکاریهای شرکت باشد. در شرکتهای عام یا شرکتهایی که سرمایهگذارانی دارند، سرمایه شامل سهام عادی شرکت هم میشود. سایر حسابهای سهام عبارتند از سود انباشته، سرمایهی پرداختشده و شاید سهام ممتاز.
چرا سرمایه مهم است؟
کسبوکارها برای ساخت کارخانههای جدید، خرید تجهیزات جدید، توسعه محصولات جدید و ارتقای فناوری اطلاعات باید پول یا سرمایه داشته باشند. هر صاحب کسبوکار یا مدیر ارشد مالی (CFO) در چنین مواقعی باید بررسی کند که آیا بازده سرمایهگذاری از هزینه سرمایه یا هزینهای که برای سرمایه گذاری در پروژه لازم است، بیشتر است یا نه. صاحبان کسبوکار معمولا روی پروژههای جدید سرمایهگذاری نمیکنند مگر اینکه بازده سرمایهی این پروژهها بیشتر یا حداقل برابر با هزینهای باشد که برای تأمین مالی آنها صرف میشود. هزینه سرمایه کلید همهی تصمیمات تجاری است.
هزینه سرمایه چیست؟
هزینه سرمایه همان هزینهای است که شرکت برای تأمین منابع مالی میپردازد. اگر شرکت فقط از بدهیهای جاری و وام بلندمدت برای تأمین هزینهی فعالیتهایش استفاده کند، در واقع از وام استفاده کرده و هزینه سرمایه معمولا نرخ بهرهی آن وام است.
در شرکتهای عام که سرمایهگذارانی دارند، بحث هزینه سرمایه پیچیدهتر میشود. اگر شرکت فقط از منابع مالیای استفاده کند که سرمایهگذاران تأمین کردهاند، هزینه سرمایه همان هزینهی فروش سهام است. معمولا این نوع شرکتها بدهی دارند، اما با تأمین مالی از طریق فروش سهام یا پولی که سرمایهگذاران تأمین میکنند هم میچرخند. در این صورت، هزینه سرمایه همان هزینهی وام و هزینهی سهام است. ترکیبِ «تأمین مالی از طریق وام» و «فروش سهام برای شرکت»، ساختار سرمایهی آن شرکت را تشکیل میدهد.
بازگشت سرمایه چیست؟
بازگشت سرمایه در یک معاملهی تجاری یا یک پروژه، میزان سودی است که در مقایسه با سرمایهای که هزینه کردهاید، بهدست میآورید. نکتهی کلیدی در ارتباط با هزینه سرمایه این است که بازگشت سرمایه برای هر پروژه، همیشه باید برابر یا بیشتر از هزینهای باشد که در آن پروژه سرمایهگذاری میشود. به عبارت دیگر، نرخ بازگشت سرمایه باید از هزینه سرمایه بیشتر باشد یا با آن برابر باشد تا شرکت به سود برسد.
هزینه سرمایه چه اجزایی دارد؟
یکی از اجزای هزینه سرمایه، هزینهی دریافت وام است. برای کسبوکارهای بزرگتر، وام معمولا به معنای بدهیها یا اوراق قرضه کلان است. برای شرکتهای بسیار کوچک هم وام میتواند به معنای اعتبار تجاری باشد. برای هردوی اینها، هزینهی وام همان نرخ بهرهای است که شرکت روی آن میپردازد.
یکی دیگر از اجزای هزینه سرمایه در شرکتهای عام، هزینهی تأمین مالی از طریق فروش سهام است؛ بهعبارت دیگر، سرمایهگذارانی در شرکت دارید که در ازایِ سهام مالکیت، پول میپردازند.
هزینه سرمایه سهام چندین جزء دارد:
هزینهی سود انباشته یا پولی که شرکت بهجای پرداخت سود سهام، دوباره در شرکت سرمایهگذاری میکند؛
هزینهی سهام عادی جدید یا سهامی که شرکت برای بالاتر بردنِ موجودی منتشر میکند؛
سهام ممتازی که شرکت میتواند برای افزایش موجودی منتشر کند.
برای شرکتهای بسیار کوچک، هزینه سرمایه میتواند بسیار سادهتر باشد.
تأمین منابع مالی از طریق وام یا فروش سهام، هرکدام مزایا و معایبی دارند و صاحبان کسبوکارها پیش از اضافه نمودنِ آنها به ساختار سرمایهی شرکت، باید این مزایا و معایب را مورد توجه قرار بدهند. شرکتهای بسیار کوچک ممکن است فقط از وام کوتاهمدت استفاده کنند که در این صورت باید هزینهای برای این جزء سرمایه هم در نظر بگیریم.
فهرست مطالب
مقدمه 4
انواع هزینهها 4
سرمایه چیست؟ 5
چرا سرمایه مهم است؟ 5
هزینه سرمایه چیست؟ 5
بازگشت سرمایه چیست؟ 5
هزینه سرمایه چه اجزایی دارد؟ 6
میانگین هزینه سرمایه شرکت 6
جمعبندی 7
هزینه های سرمایه ای 7
مخارج سرمایه ای 11
مخارج سرمایه ای چیست؟ 11
مخارج سرمایه ای به زبان ساده 12
هزینههای عملیاتی 13
ارائه تعريفى از هزينه سرمايه 16
کاربرد مفوم هزينه سرمايه 16
تعریف بازار پول و بازار سرمایه 17
فرق بازار سرمایه و بازار پول چیست ؟ 18
کارکردهای بازار مالی 19
تعیین قیمت وجوه و سرمایه 20
انتشار و تحلیل اطلاعات 21
تسهیل دادوستدها 21
توزیع خطر و مدیریت ریسک 21
طبقه بندی بازارهای مالی 22
طبقه بندی بر اساس مرحله عرضه اوراق بهادار : 23
بازار پول 24
بازار سرمایه 24
ابزارهای بازار پول 25
پذیرش بانکی 25
اوراق تجاری 25
گواهی سپرده 25
بازار پول چیست؟ 26
اعضا و شرکت کنندگان در بازار پول 26
اوراق تجاری: 26
اسناد خزانه: 27
پذیرش بانکی: 27
گواهی سپرده: 28
بازار پول چیست و چه ابزارهایی دارد؟ 28
توضیحات بیشتر درباره بازار سرمایه 29
بازارسرمایه 29
ابزارهای بازار سرمایه 30
مهمترین ابزارهای مشتق بازار سرمایه عبارتند از: 31
نهادهای بازار پول 33
منابع 33
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 33
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.