مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش

این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش می‌ پردازد و نشان می‌ دهد که تحصیلات، سابقه کاری و انگیزه‌ های مدیریتی می‌ توانند در بهبود انگیزش کارکنان نقش کلیدی ایفا کنند.

مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش

چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش شهرستان خرمدره که فرضیه های عنوان شده عبارتند از افزایش تحصیلات مدیران برانگیزش کارکنان و یا افزایش انگیزه امنیتی مدیران بر روی انگیزش کارکنان و یا افزایش انگیزه خودیابی و تحقیق خود بر روی انگیزش کارکنان و همین طور افزایش سابقه کاری مدیران بر روی انگیزش کارکنان که جامعه مورد مطالعه عبارتند از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش که شامل معلّمین و دبیران و آموزگاران است که یک این جامعه 280 نفر است که 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و پرسش نامه مربوط به انگیزش کارکنان و مدیران بر روی آنها اجرا گردیده که این پرسش نامه 60 سئوال دو گزینه ای بله و خیر دارد که جهت آزمون فرضیه ها از روش آماری X2 استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که انگیزه امنیّتی، افزایش تحصیلات و همین طور سابقه کاری و انگیزه خودیابی مدیران می تواند برانگیزش کارکنان تأثیر مثبتی داشته باشد.

مقدمه :
گرچه اختلافات بی حد و آشکار بین رفتارهای آدمیان وجود دارد ولی کوشش های معینی وجود دارند که برای تمام دنیا یکسان است.در اینجا کوشش می شود که نقش اصلی ، جهت انگیزه های مهم و اساسی انسان تعیین گردد.

اساساً پویایی رفتار (زیر بنای رفتار) انسان، انگیزه است که او را به سوی ارضای نیازهای اساسی سوق می دهد به عبارت دیگر کنش هایی که فرد از خود نشان می دهد تماماً برای برقراری توازن و انسجام نیازهای انسانی است هرچند نمی توان به طور کامل جریان های آنها را دریافت.انسجام روانی فرد وابسته به تماس مناسب وی با محیط خارج و سطوح مناسب تحریکات یا اطلاعاتی است که دریافت می دارد.افراد بیشتر پذیرای اطلاعاتی می شوند که به خورد آنها داده می شود.

حتی در شرایط ناگوار زندگی آشکار گردیده است که حداقل انگیزه و فعالیت که در هر فرد و در زمان های مختلف در نوسان است برای انسجام طبیعی روانی ضروری است تحت تأثیر بعضی شرایط مثلاً عدم تحریک های مناسب فرد احساس ملال ربی حوصلگی می کند و ممکن است کوشش نماید که سطح تحریک خود را از طریق انجام دادن بعضی امور گوناگون یا درگیر شدن با یک فعالیت هیجان آور انجام دهد برعکس تحت تأثیر تحریک یا فشارهای فوق العاده یا بیش از اندازه ممکن است فرد کوشش کند که سطح فعالیت و درون داد خویش را کاهش دهد.

انسان فطرتاً کنجکاو است و او برای فهمیدن و رسیدن به تصویری معنی دار از دنیای خویش همواره در تلاش است.اگر فرد نتواند نظم و ترتیب را در محیط خویش بیابد قادر نیست که پاسخ های مثبت و مناسب نسبت به آنها داشته باشد.آداب و رسوم و قوانین اجتماعی تا حدودی انعکاس هایی از انگیزه نظم و فهم و پیش بینی هستند.کوشش بشر برای نظم، فهم و پیش بینی در کنجکاوی وی درباره خویشتن و جستجوی دانش درباره دنیای اطرافش آشکار می شود.برای این مقصود همواره تجارب جدید بر اساس پیش فرض های موجود و قدیمی مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفته است. (آزاد صبان 138 صفحه 68)

بیان مسئله :
نیروی انسانی شاغل در سازمان ها، اصلی ترین سرمایه در اختیار مدیران است و مدیریت منابع انسانی مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه مدیران می باشد.رفتار و فعالیت انسان ها ناشی از انگیزه ها یا نیازهای آنان است.مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه ها و نیازهای واقعی کارکنان تحت مدیریت خود می توانند به موقع و به طور صحیح به ارضاء نیازها و انگیزه های آنان اقدام نموده و از نیروی انسانی سازمان به نحو مطلوب در راستای اهداف سازمان بهره وری کنند.

مدیریت صحیح در سازمان ها ایجاب می کند که مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه های نیروی انسانی تحت مدیریت خود همت گمارند و عدم توجه به ارضاء نیازهای نیروی انسانی باعث بروز رفتارهای سوء مانند ناکامی، لاقیدی، پرخاشگری و … می شود و عدم همسوئی در نگرش مدیران و کارکنان در مورد نیازها و انگیزه های کارکنان از عوامل مهم بروز مشکلات نیروی انسانی در سازمان هاست.در همین راستا این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر نیازهای کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و کارکنان همین اداره پرداخته و اینکه نوع نگرش مدیران و اهمیت به انگیزه ها می تواند در انگیزه کارکنان هم تأثیر بگذارد یا نه.

فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول ۲
کلیّـات تحقیق ۲
مقدمه : ۳
بیان مسئله : ۴
سؤال پژوهش ۵
هدف های تحقیق : ۶
فرضیه های تحقیق : ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق : ۶
متغیرهای تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها : ۷
تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم : ۸
فصل دوم ۹
پیشینه و ادبیات تحقیق ۹
تعریف مدیریت ۱۰
انگیزش ۱۳
عوامل مؤثر در انگیزش : ۱۸
انگیزش وطراحی سیستم پاداش مؤثر: ۲۱
بررسی جوانب مختلف انگیزش کارکنان در سازمان ۲۳
مقدمه ۲۳
نگرش های مرسوم به انگیزش در سازمان ۲۴
الگوهای سنتی ۲۵
الگوی روابط انسانی ۲۶
الگوی منابع انسانی ۲۷
متغیرهای مؤثر در انگیزش کارکنان ۲۸
الگوی عمومی انگیزش بر انگیزش در مدیریت ۲۹
روش هـا ۳۰
انتظارات و دستاوردها ۳۰
ویژگی های فردی ۳۱
ویژگی های شغل ۳۱
ویژگی های موقعیت کاری ۳۲
متغیرهای مؤثر در انگیزش: ۳۲
ویژگی های فردی انگیزش ۳۳
سلسله مراتب نیازها ۳۳
الف- نیازهای فیزیولوژیکی ۳۴
ب- نیاز به امنیت ۳۴
ج- نیاز به تعلق و عشق (نیازهای اجتماعی) ۳۴
د- نیاز به احترام و تکریم ۳۴
و- نیاز به خودیابی ۳۵
نظرات اتکینسون و مک کلاند ۳۷
۱- ویژگی های شغلی انگیزش ۳۸
نظریه دو عاملی انگیزش: ۳۹
۲- ویژگی های موقعیت کاری ۴۰
نظریه دو عاملی انگیزش: ۴۱
فرهنگ سازمانی: ۴۲
محیط محاور کاری ۴۳
برخورد با آثار نامطلوب به جای مانده بر رفتار: ۴۴
اصلاح رفتار ۴۵
روش های اصلاح رفتار ۴۶
برای اصلاح کردن رفتار عملاً چه باید کرد؟ ۴۸
دستورهایی برای اصلاح رفتار : ۵۰
دستورهایی برای استفاده از روش های اصلاح رفتار دستور ۵۲
چگونگی ارتباط گروه و ایجاد انگیزش ۵۳
حجم گروه : ۵۴
رقابت گروه ها با هم ورقابت بین گروهی ۵۵
موقعیت : ۵۶
روابط ایستا و پایدار : ۵۶
انحرافات اجتماعی و نقش آن برانگیزش کارکنان در سازمان : ۵۷
مفهوم تشویق و تنبیه در منابع انسانی : ۵۹
انگیزه ها و کوششهای انسان ۶۱
انگیزه های فیزیولوژیایی ۶۱
انگیزه های فیزیولوژیایی در سطح بقای نفس ۶۲
انگیزه های گرسنگی ، تشنگی و خواب ۶۲
انگیزه امنیت و احتراز از درد ۶۴
انگیزه جنسی ۶۴
انگیزه تحریک و فعالیت ۶۵
انگیزه های فیزیولوژیایی در سطح تحقق نفس ۶۶
انگیزه های روانی ۶۷
۱-نظم ، فهم ، و پیش بینی ۶۸
۲-انگیزه کفایت ، شایستگی ، و امنیت ۶۹
۳- انگیزه محبت و وابستگی ۷۰
۴- انگیزه عزت نفس ، ارزش داشتن ، و همسان سازی ۷۰
۵- انگیزه تعلق ، پذیرش ، و تایید ۷۲
۶- انگیزه ارزش ، معنی ، هدف و امید ۷۲
انگیزه های روانی در سطح تحقق نفس ۷۳
۱-رشد و بکار گرفتن استعداد های بالقوه و ظهور خود خلاق ۷۴
۲-یافتن رضایت خاطر فزاینده ۷۴
۳-شخص خود شدن ۷۵
انگیزه های اجتماعی ( نیروهای اجتماعی در انگیزش ) ۷۷
انگیزه های ناخودآگاه ۷۸
انگیزش و رفتار ۷۸
فعالیت و برانگیختگی ۷۹
گزینندگی انگیزشی ۸۰
مراحل انگیزشی ۸۱
الگوهای انگیزشی و سبک زندگی ۸۲
فشارهای روانی ۸۳
ناکامی ۸۴
تعارض ۸۴
فصل سوم : ۸۷
تعیین روش تحقیق جامعه مورد مطالعه ۸۷
حجم نمونه ۸۸
روش نمونه گیری ۸۸
ابزار اندازه گیری در تحقیق ۸۹
روش تحقیق ۹۰
روش آماری مربوط به فرضیه ۹۰
فصل چهارم : ۹۱
یافته ها وتجزیه و تحلیل دادها ۹۱
فصل پنجم : ۹۷
بحث و نتیجه گیری بحث و نتیجه گیری : ۹۷
پیشنهادات : ۱۰۱
محدودیت ها ۱۰۲
منابع و مآخذ ۱۰۳

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 105

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.