مقاله سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پژو پرشیا
این مقاله سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پژو پرشیا را بررسی می کند. این سیستم شامل قطعاتی همچون باطری، سوئیچ زیر فرمان، رله محافظتی، کلیدها و موتور شیشه بالابر است. عملکرد سیستم مشابه پژو 405 بوده و با استفاده از رله و کلیدها، کنترل شیشه های عقب به راننده منتقل می شود.
سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پژو پرشیا
لیست قطعات
:
1- باطری BB00
2- جعبه تقسیم کالسکه ای BB10
3- سوئیچ زیر فرمان CA00
4- جعبه فیوز BF00
5- رله محافظتی شیشه بالابر 6126
6- کلید شیشه بالابر درب عقب سمت راننده در قسمت جلو 6110
7- کلید شیشه بالابر درب عقب سمت شاگرد در قسمت جلو 6115
8- کلید شیشه بالابر درب عقب سمت راننده در قسمت عقب 6100
9- کلید شیشه بالابر درب عقب سمت شاگرد در قسمت عقب 6105
10- کلید قفل شیشه بالابرهای عقب 6120
11- موتور شیشه بالابر درب عقب سمت راننده 6130
12- موتور شیشه بالابر درب عقب سمت شاگرد 6135
تشریح عملکرد سیستم
:
این سیستم مشابه سیستم شیشه بالابر درب شاگرد در پژو 405 است. با باز کردن سوئیچ زیر فرمان، برق از فیوز F30 عبور کرده و به پایه 1 رله پنج پایه مشکی رنگ 6126 که در بالای پای راننده قرار دارد، میرسد. رله تحریک شده و برق ورودی از پایه شماره 5 رله به پای شماره 3 آن منتقل میشود. خروجی برق از یک طرف به کلیدهای نصب شده در قسمت جلو میرود و آنها را آماده به کار میکند. از طرف دیگر، برق عبوری از کلید قفل شیشه بالابر به کلیدهای نصب شده در قسمت عقب میرسد و آنها نیز آماده به کار میشوند.
عملکرد کلیدهای قسمت عقب مشروط به این است که کلید قفل شیشه بالابر توسط راننده فشار داده نشده باشد. این ویژگی به راننده امکان کنترل روی شیشههای دربهای عقب را میدهد و اجازه میدهد تا از دخالت سرنشینها در بالا و پایین آوردن شیشهها جلوگیری کند. نحوه کارکرد سیستم و ارتباط دوگانه کلیدها، تست کلیدها و عیبیابی سیستم دقیقاً مشابه سیستم شیشه بالابر سمت شاگرد در پژو 405 است.
سیستم مداری قفل مرکزی
لیست قطعات
:
1- باطری BB0
2- جعبه تقسیم کالسکه ای BB1
3- جعبه فیوز BF
4- کنترل یونیت قفل مرکزی 6235
5- گیرنده یا چشمی سقفی 6230
6- محرک و سوئیچ سمت راننده 6240
7- محرک و سوئیچ سمت شاگرد 6245
8- محرک درب عقب راست 6250
9- محرک درب عقب چپ 6255
10- محرک درب صندوق عقب 6260
11- محرک درب باک بنزین 6265
تشریح عملکرد سیستم
:
این سیستم از سه بخش اصلی تشکیل شده است: فرستنده، کنترل یونیت و محرکها.
بخش اول شامل فرستنده و گیرنده است. فرستنده (ریموت کنترل) در داخل سوئیچ درب قرار دارد و در اختیار راننده است. این سوئیچ از دو بخش تشکیل شده است: واحد الکترونیکی و خود سوئیچ فلزی که از یکدیگر جدا میشوند. واحد الکترونیکی شامل دو دیود است؛ یکی به عنوان نشانگر فشردن کلید (قرمز رنگ) و دیگری دیود مادون قرمز فرستنده (بنفش رنگ) که فقط در لحظه اول و به صورت ضعیف قابل دیدن است. با فشردن کلید ریموت، دیود نوری روشن شده و دیود مادون قرمز کد رمز خاصی را ارسال میکند.
گیرنده چشمی داخل خودرو این کد را دریافت کرده و آن را با کد ذخیرهشده در گیرنده سقفی مقایسه میکند. اگر کدها مشابه باشند، گیرنده دستور باز و بسته شدن دربها را به کنترل یونیت ارسال میکند. در صورتی که کدها متفاوت باشند، گیرنده هیچ واکنشی نشان نمیدهد.
گیرنده سقفی پیام دریافتی را به کنترل یونیت منتقل کرده و این واحد دستور انجام عملیات باز یا بسته شدن دربها را به محرکها ارسال میکند.
این عملکرد به گونهای است که هنگامی که ریموت فشرده میشود، کنترل یونیت دستور حرکت موتورها را صادر میکند و دربها به صورت همزمان باز یا بسته میشوند. در این سیستم، حتی با چرخاندن سوئیچ دربها نیز مشابه عملکرد ریموت کنترل، عمل باز یا بسته شدن دربها انجام میشود.
عیب یابی سیستم
:
اگر قفل مرکزی خودرو کار نمیکند، ابتدا باید فیوز F15 و کانکتور دو راهه سیاه جعبه تقسیم را چک کرد. سپس کنترل یونیت و سلامت محرکها باید بررسی شوند.
اگر سیستم قفل مرکزی با سوئیچ کار کرده ولی با ریموت کنترل کار نمیکند، باید گیرنده چشمی و عملکرد ریموت کنترل را بررسی کرد. در صورتی که قفل مرکزی با ریموت کنترل کار کند ولی با سوئیچ کار نکند، باید کنترل یونیت و میکرو سوئیچها را چک کرد.
اگر یکی از محرکها گیر مکانیکی دارد و قفل مرکزی کار نمیکند، باید آن محرک را تعویض کرد تا جریان فیوز F15 بالا نرود و سیستم به درستی کار کند.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 75
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.