تحقیق در مورد فرانک لوید رایت موزه گوگنهایم

این تحقیق به بررسی زندگی و آثار فرانک لوید رایت، معمار برجسته آمریکایی، با تمرکز بر معماری ارگانیک و طراحی موزه گوگنهایم، نماد خلاقیت وی می‌ پردازد.

فرانک لوید رایت موزه گوگنهایم

فرانک لوید رایت ( Frank Loiyd Wright)

به احتمال زیاد فرانک لوید رایت یکی از آخرین آمریکاییهای حقیقی به شمار می آید. از این نظر که او آخرین چهره درخشان آمریکایی است و زمانی در چشمان مردم دنیا قرار داشت که آمریکا بیشتر از یک قاره محسوب می گردید. او مظهر آزادی کامل و بدون قید و شرط افراد اجتماع و یک دولت خلاصه شده. برای درک موقعیت رایت در تاریخ آمریکا باید یادآوری نماییم که « امرسون»(EMERSON )، « لانگ فلو» (Lang Fellow )، « مل ویل» و « وایت من » (Whitman) در زمان تولد او هنوز در قید حیات بودند.

فرانک لوید رایت پسر یک تعمید دهنده کلیسا در « ریشلند سنتر» در « ویسکانسین » به دنیا آمد و تازمانی که زنده بود به آن وفادار بود.
درمیان عجایب زیادی که در مورد رایت وجود دارد تاریخ تولدش نیز در پرده ای از ابهام فرو رفته است در دهه های آخر او همیشه تاریخ هشتم ژوئن 1869 را بیان می کرد.
رایت در تمام طول زندگانیش آکتوری موفق بود و با این دروغ شیرین در مورد صورت ظاهر خود جوانی اش را حفظ نمود در دهه سال آخر زندگانیش نسبت به عکسهایی که از او به چاپ می رسید حساس بود. در نظر دنیای خارج مغرور و جاه طلب می نمود اما در طول زندگانی اش یک روستایی باقی ماند روستا زاده ای که از تپه های ویسکانسین آمده بود و در تمام عمری از چیزهای ساده روستایی در مقابل مظاهر شهرهای مصنوعی دفاع نمود.

در هنگام تولدش آمریکا تنها سی و هشت نفر جمعیت داشت و در زمان مرگش تقریبا یکصد و هشتاد میلیون نفر.
والدین او زیاد تغییر مکان می دادند پدرش که به احتمال قوی متولد انگلستان بود چندی بعد با فوت همسرش و در سن پنجاه سالگی با آن آنالوید جونز که بیست سال از او کوچکتر بود در ویسکانسین با او برخورد کرده و با او ازدواج نمود. صاحب سه فرزند شد که فرانک بزرگترین آنها به شمار می آمد.

به عقیده رایت مادرش از بدو تولد او اطمینان داشت که معمار بزرگی خواهد شد لذا از همان سالهای اول زندگی اش او را تحت نظر خود گرفت و زحمتهای زیادی برای ورود به دانشگاه ویسکانسین در رشته معماری ساختمان کشید.

در چنین دنیای اصیلی رایت رشد نمود در زیر تسلط مادری قدرتمند که او را دوست داشت و تحسین می کرد و همه کار برای شخص او انجام داد.
او در کنار سنتهای رمانتیک وحشی که شعار آنها حقیقت بر علیه دنیا بود و منطق را بر علیه تعصب تشکیل می داد و نیز در کنار زمین هایی که اجدادان مادرش بر روی آنها کار کرده بودند در آنجا زندگی می کرد،‌ کار کرد و مرد. در کنار ( صخره تنها‌ ) ( Lone Rock )، زمین سیاه (Black Earth ) و بهار سبز (Spring Green‌) و جایی که عمویش کارخانه داشت. این نامها قسمتی از تاریخ زندگی رمانتیک رایت را تشکیل می دهند.

تقدیر چنین خواست که رایت سالها بعد و در زیر تأثیرات تزئینی تأتر شیکاگو حقیقت بزرگ معماری را دریابد اصلی که بعدها آن را « معماری ارگانیک » نامید.

بی تردید «‌ فرانک لوید رایت» از میان تمام معماران معاصری که کارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دور اندیش تر بود. وی نابغه ای بود که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید و استعدادش به وصف نمی آید. کار وی از اعصار مختلف به خصوص از معماری دیری خاور دور متأثر بود، اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانه عدم ابتکار کرده بودند بلکه مانند « ماتیس‌» نقاش فرانسوی که از هنر ایرانی و زنگی الهام گرفت و این الهام با درک و تأثری عمیق همراه بود.

با این همه کار رایت بیشتر از هر معمار آمریکایی دیگر روحیه ی سرزمین خود را داشت. فهمیدن کارهای رایت محتاج مطالعه ای دقیق و عمیق است و درک شخصیت قوی وی که در هر نکته ای از کارهایش تجلی داشت به آسانی ممکن نیست.

رایت تصویری نو در معماری را آفرید. فرانک لوید رایت خانه « چارنلی »، خیابان « استر». یکی از نخستین خانه هایی که رایت ساخته است رایت هنوز در دفتر سالیوان و آدلر کار می کرد.
خانه هایی که رایت ساخت حتی آنها که پس از ترک دفتر آدلر و سالیوان خود مستقلا ساخت در اساس با کارهای انگلیسی چندان تفاوتی نداشت اما دیری نپایید که درکار رایت تغییری صورت گرفت و یا به طور کلی اروپا در جستجوی راه های تازه دچار تردید شد.

رایت موجب شد که نقشه های وی بدون قید طرح شوند نکته ای که به سنت واقعی آمریکا از آغاز وابسته بود درنتیجه کارهای بعدی رایت در جهت افقی نظم یافته اند طرح چنین نقشه هایی شاید بزرگترین خدمت رایت به عالم معماری باشد. وی به وجود مفید و معماری زندگی حرکت و آزادی بخشید.

رایت مانند شاعری که احساس خود را از جمال طبیعی درخت، کوه، رودخانه و دریای موطن خود بیان می کند و ما را از این زیبایی می آگاهاند زیبایی نهفته مصالح ساختمانی را شناخت و با استفاده هنرمندانه از این مصالح دیدگان ما را به زیبایی آنها گشود.

در ساختن خانه به عنوان مجموعه ای پیوسته در فضا، رایت از این عوامل هر جا که میسر بود استفاده کرد و کوشید هر خانه را به اقتضای زمان و موقعیت آن بسازد.

فهرست مطالب

مقدمه
دیوار در طرحهای رایت
فضای داخلی
استفاده از مصالح و عوامل ساختمانی متنوع
رایت و نقاشی جدید
علاقه شدید رات
تأثیر کارهای رایت
آخرین دوره کارهای فرانک لید رایت
معرفی مختصری از کارهای رایت
سبک
معماری ارگانیک

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 38

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.