دانلود پاورپوینت تئوری محدودیت

این پاورپوینت به بررسی تئوری محدودیت ها پرداخته و مفاهیمی مانند گلوگاه های تولیدی، محدودیت‌ های سازمانی، بهبود مستمر، و فرایند پنج‌گانه‌ ی شناسایی و مدیریت محدودیت‌ ها را توضیح می‌ دهد.

دانلود پاورپوینت تئوری محدودیت

مقدمه

تئوری محدودیت ها یکی از فلسفه های مدیریت است که بوسیله گلدرات در مجموعه ای از کتابها ومقالات ارائه شده است.

تئوری محدودیت مبتنی براین فرض است که هر سازمانی دست کم با یک عامل محدود کننده روبرو است که مانع از دستیابی آن به هدفهایش می شود در واقع هدف متعارف واحدهای انتفاعی می تواند حداکثر کردن سود باشد.

مدیران برای دست یابی به این هدف، باید اطلاعات دقیق و به موقع در مورد محدودیت های موجود در سیستم ،بهای تمام شده هر محصول و راهکارهای در دسترس برای استفاده بهینه از این محدودیت ها را داشته باشند.

تاریخچه ی تئوری محدودیت

نقطه ی آغازین شکل گیری تئوری محدودیت درخواست ساده یک کارخانه دار در سال 1970 بود.
گلدرات از طریق برنامه ای برای تولید ، در دوره ای کوتاه مدت بازده کارخانه را 3 برابر کرد.

در اوایل دهه هشتاد گلدرات ایده های خود را تحت عنوان ”برنامه ی بهینه کردن فن آوری تولید ” از طریق ارائه ی مقاله ای در یک کنفرانس بین المللی درآمریکا معرفی کرد.

نظریه ی تئوری محدودیت

فلسفه اصلی تئوری محدودیت، استفاده بهینه از محدودیت و گلوگاه های تولیدی است .این تئوری به سیستم تولید شرکت های صنعتی به عنوان رشته ای از فرآیند های مرتبط، مانند حلقه های یک زنجیرمی نگرد. یک زنجیر هنگامی تقویت می شود که ضعیف ترین حلقه آن تقویت شود. به عبارتی مقاومت زنجیر برابر است با مقاومت ضعیف ترین حلقه، اگر شکل زیر را مانند زنجیر درنظر بگیرید محدودیت سیستم ضعیف ترین حلقه است.

معمولا ساخت محصول با عبور از ایستگاه های مختلف تولیدی انجام می شود .گلوگاه زمانی بوجود می آید که ظرفیت تولیدی هر یک از ایستگاه های فرآیند تولید با یکدیگر متوازن نباشد.

تعریف گلوگاه :

نقطه ای از فرآیند تولید است که مقدار محصولی را که یک کارخانه می تواند تولید کند، پایین نگه می دارد و یا منبعی است که مانع عملکرد بهتر سیستم جهت رسیدن به اهدافش می گردد.

به عنوان مثال شرکتی را در نظر بگیرید که جهت تولید محصولات مستلزم 4 مرحله زیر می باشد و توان تولید هر یک هم ذکر شده است .با توجه به شکل زیر مرحله C به عنوان گلوگاه شناسایی میشود وظرفیت تولید این فرایند 3 واحد است.

پیـام اصلی تئوری محــدودیت این است که محدودیت ها عملکرد هرسیستم را تعیین می کنند و هر سیـستمی دارای حداقل محدودیت ها است. به عبارت دیگر ، عملکرد هر سیستم را می توان از طریق ارزیابی مدیریت محدودیت ها تعیین کرد و هیچ سیستمی وجود ندارد که هیچ گونه محدودیتی نداشته باشد .

تئوری محدودیتها مبتنی بر بهبود مستمر بوده و تمرکز اصلی آن بر شناسایی محدودیتها و گلوگاههای تولیدی و خدماتی با این نگرش که هر واحد تغییر در محدودیت حداکثر تغییر را در کل سیستم ایجاد مینماید و ابزاری برای افزایش مستمر دستیافت کل سازمان است، اجرای موفق تئوری محدودیتها مستلزم اجرای الگوریتمـی با ۵ گام اساسی و توجه به قواعد خاصی است. پنج گام اساسی عبارتند از:

شناسایی محدودیت سیستم

  • حداکثر استفاده از محدودیت سیستم (بهره وری 100% محدودیت)
  • حمایت همه جانبه سایر اجزای سیستم از محدودیت
  • ارتقای محدودیت سیستم
  • پایدار سازی سیستم و حرکت به سمت شناسایی محدودیت جدید

فرایند تفکر تئوری محدودیتها به عنوان ابزاری در حل مسئله به منظور شناسایی، برنامه ریزی، کنترل و یا از بین بردن محدودیتها، ذهنیتها و راههای سنتی موجود مورد استفاده مدیران موفق قرار می گیرد که شامل 3 مرحله میباشد:

  • چه چیزی باید تغییر کند؟
  • به چه چیزی باید تغییر کند؟
  • چگونه باید تغییر کند؟

تئوری محدودیتها معتقد است که هر سیستم لااقل دارای یک محدودیت است و وجود محدودیتها نشان دهنده پتانسیل برای رشد و انجام تغییرات نتیجه بخش است. محدودیتها در میزان عملکرد دارای نقش اساسی هستند. محدودیت عبارت است از هر عاملی که بازده سیستم را در ارتباط با هدف یا مقصود از پیش تعیین شده محدود می کند، در سازمانها و کارخانجات محدودیت را با نام آشنای گلوگاه می شناسند، منبع گلوگاهی منبعی است که ظرفیتش کمتر یا مساوی تقاضای موردانتظار برای آن است، اما گلوگاههای تولیدی تنها محدودیتهای سازمان نیستند. محدودیتها را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:

  • محدودیتهای منابع داخلی
  • محدودیتهای فروش و بازاریابی
  • محدودیتهای خط مشی و سیاست گذاری

از دو مورد اول تحت عنوان محدودیتهای فیزیکی و از مورد سوم تحت عنوان محــدودیتهای خط مشی و مدیریتی نام برده می شود. شناخت و برطرف کردن محدودیتهای فیزیکی آسانتر از محدودیتهای سیاست گذاری مدیریتی است. برای توضیح بیشتر محدودیتهای فوق اگر فرض کنیم که سازمانی دارای ۲ ماشین است که اولی با ظرفیت ۵ واحد و دومی با ظرفیت ۳ واحد تولید می کند و فروش نیز باید ۴ واحد در روز باشد، ماشین دومی دارای محدودیت است ولی اگر در همین سیستم تولیدی فروش روزانه ۲ واحد باشد، محدودیت فروش و بازاریابی ما را گرفتار کرده است و اگر طبق نظر مدیریت تولید بین دو ماشین تنها ۲ واحد کالای در جریان ساخت مجاز باشد دارای محدودیت خط مشی خواهیم بود. از آنجایی که گلوگاهها ظرفیت حقیقی کارخانه را معین می کنند، شناخت آنها اولین گام برای پذیرش تغییرات ناشی از تئوری محدودیتها خواهد بود.

همان طور که قبلاً بیان شد تئوری محدودیتها دارای نگرش سیستمی است و به دنبال دستیابی به هدف یا اهداف سیستم است، سیستم مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته است، بنابراین، محدودیت سیستم ضعیف ترین جزء آن است.

مفهوم دیگری که باید آن را بیان کرد، مفهوم هدف یا اهداف سیستم است. واژه هدف و شروط لازم و کافی برای تحقق هدف در کنار یکدیگر معنا دارند، هدف عبارت است از نتیجه یا حاصل کلی که همه تلاشها درجهت آن است و شروط لازم و کافی، وضعیتی است که حصول نتیجه ای را تضمین می کند، به عبارت دیگر، اگر شما تمام شروط لازم و کافی وقوع هـــــدف را برآورده سازید به هدف دست می یابید.

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 37

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.