پاورپوینت آشنایی با آنالیز کلاستر
پاورپوینت آشنایی با آنالیز کلاستر، فرآیند دسته بندی افراد و اشیاء در گروه های مشخص را بررسی می کند. این روش به شناسایی همگنی داخلی و ناهمگنی بین گروه ها می پردازد.
آنالیز کلاستر چیست؟
آنالیز کلاستر فرآیندی است که در آن افراد یا اشیاء در گروههای مشخص (کلاسترها) بهگونهای دستهبندی میشوند که اشیاء در هر کلاستر حداکثر شباهت و حداکثر تفاوت را با اشیاء در سایر کلاسترها داشته باشند. هدف این فرآیند حداکثر کردن همگنی درون یک کلاستر و حداکثر کردن ناهمگنی بین کلاسترهاست.
از نظر هدف، آنالیز کلاستر که شامل ارزیابی ساختار میباشد، با آنالیز فاکتور قابل مقایسه است. با این حال، آنالیز کلاستر اشیاء را گروهبندی میکند، در حالی که آنالیز فاکتور به گروهبندی متغیرها میپردازد.
این تکنیکها در دستهای از تکنیکهای چند متغیره قرار میگیرند که هدف اولیه آنها گروهبندی اشیاء بر اساس معیارهای از پیش تعیینشده است. کلاسترهای نهایی باید دارای همگنی داخلی بالا و ناهمگنی خارجی بالا باشند.
آنالیز کلاستر تحت عناوینی همچون آنالیز Q، ساختمان گونهشناسی، آنالیز کلاسهبندی و طبقهبندی عددی نیز شناخته میشود. همچنین تشکیل کلاسترها بدون توجه به صحت ساختار داده و وابستگی شدید نتایج به متغیرهای استفادهشده بهعنوان مبنای شاخص تشابه، از ویژگیهای این آنالیز است. اضافه یا حذف متغیرهای مرتبط میتواند تأثیر بسزایی بر نتایج داشته باشد.
کاربردهای آنالیز کلاستر
- زیست شناسی
- کلاسبندی اشیاء
- کلاسبندی ساختار بازار
- تحلیل تفاوت ها و شباهت های محصولات جدید
- ارزیابی عملکرد شرکت ها
- ارزیابی مشتریان بانک ها از نظر ریسک اعتباری
اهداف آنالیز کلاستر
هدف اول: تباین (ناهمگنی) در دادهها. تشکیل کلاسترهایی که واریانس درون گروهها بهطور قابل ملاحظهای کمتر از واریانس کل در مجموعه داده باشد.
هدف دوم: یافتن مودالیت طبیعی دادهها. آنالیز کلاستر به تعیین اینکه آیا دادهها شامل زیرمجموعههایی همگن از مشاهدات هستند، کمک میکند.
بخش بندی بازار
تعریف: تقسیم بازار به گروههای کوچکتری که همگنتر هستند. طراحی محصولات یا برنامهریزی رقابتهای بازار زمانی انجام میشود که افراد در بازار هدف از نظر نیازها و رفتارهای عکسالعملی با یکدیگر متفاوت باشند. به این ترتیب، بخشبندی بازار میتواند به شناسایی و تحلیل نیازهای خاص گروههای مختلف کمک کند.
فهرست مطالب
- آنالیز کلاستر چیست؟
- کاربردهای آنالیز کلاستر
- اهداف آنالیز کلاستر
- انتخاب متغیرهای کلاستر
- فرآیند تصمیمگیری آنالیز کلاستر
- طرح تحقیق در آنالیز کلاستر
- انواع شاخصهای تشابه
- شاخصهای همبستگی
- شاخصهای فاصلهای
- شاخصهای تطابق
- الگوریتمهای گروهبندی
- روشهای کلاستر سلسلهمراتبی
- ارتباط تکی
- گامهای ارتباط تکی
- ارتباط کامل
- ارتباط متوسط
- روش Centroid
- روش وارد (Ward’s Method)
- مثال
- دادههای استاندارد شده
- استاندارد کردن داده
- استاندارد کردن با متغیرها
- فرضیات آنالیز کلاستر
- استخراج کلاسترها و ارزیابی تناسب کلی
- مزایا و معایب روشهای سلسلهمراتبی
- مزایا و معایب روشهای غیرسلسلهمراتبی
- چه تعداد کلاستر باید انتخاب شوند؟
- آیا آنالیز کلاستر باید دوباره تخصیص داده شود؟
- تفسیر کلاسترها
- اعتبارسنجی و پروفایل کردن کلاسترها
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 59
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.