پروپوزال طراحی موزه براساس معماری پایداری اکولوژیکی

این پروپوزال در مورد طراحی موزه براساس معماری پایداری اکولوژیکی (رشته معماری) می‌ باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی

پروپوزال طراحی موزه براساس معماری پایداری اکولوژیکی

مقدمه
در جهان، هر سال بر تعداد موزه‌ها افزوده می‌شود. این افزونی روبه رشد‌، گویای اهمیت موزه در اجتماع کنونی است و نشان‌دهنده نقش حساسی است که این موزه‌ها در جهت آموزش و تکمیل آگاهی‌های انسان دارند‌، موزه جایگاهی برای تحقیق در میراث فرهنگی‌، و وسیله‌ای برای تداوم فرهنگ است. دیدگاه‌های سیاسی‌، دینی‌، اجتماعی و اقتصادی مردم گذشته و نوع زندگی آن‌ها را می‌توان در خلال دیدار از موزه‌ها بررسی کرد. موزه ارزش‌های جامعه‌ای را که از بین رفته یا درحال از بین رفتن است‌، بر ما عرضه می‌دارد.

توجه ما را با اشیایی معطوف می‌کند که مورد تهدید جدی تمدن جدید قرار دارد‌، و هر لحظه به‌سوی نیستی و زوال راه می‌پوید. موزه روح آفرینش را در بیننده بیدار می‌کند‌، و توان هنری و بضاعت فکری او را بر می‌انگیزد. او را به خود آشنا می‌کند و درهای راهیابی به دنیای بهتر را به روی او می‌گشاید.

گشت و گذار در موزه‌ها بیننده را می‌تواند به درک چگونگی انتقال فرهنگ از گذشتگان به آیندگان قادر سازد و اقتباس فرهنگی را در میان جوامع مختلف و شکل‌گیری تمدن جدید را به آن‌ها بشناساند و به آنان این فرصت را بدهد که با دستیابی به آگاهی‌های فرهنگی که از دیدار موزه حاصل می‌شود طرح بنای تازه‌ای را از دستاوردها و ارزش‌های نوین تمدن و فرهنگ پی‌افکنند.

در زمان معاصر به‌دلیل ارتباطات تنگاتنگ مردم کشور‌های مختلف با هم در معرض قرار گرفتن فرهنگ‌های مختلف‌، انسان معاصر ناگزیر از داشتن هویت‌های چندگانه است. یکی از مهم‌ترین عوامل تفاوت فرهنگی در جوامع مختلف عامل هنر و فرهنگ است. هنر‌هایی که منشأ و مبدأ داخلی ندارند‌، در بدو ورود به کشور ما با عکس‌العمل‌های متفاوتی مواجه شدند.

از طرفی علاقه و کشش ایجاد شده از جانب آن‌ها وجود داشت و از طرفی بعضاً تصور مقابله‌گر با آن، علاقه و کشش‌، صرفاً بدون تفکر موجب تقلید کامل می‌گردد و تصور مقابله موجب عقب‌ماندگی و کج‌فهمی.برخورد صحیح آن است که براساس تفکر و تعقل ایرانی خود آن را به‌کار گیریم. با این اوصاف موزه هنر و فرهنگ با حفظ‌، جمع‌آوری و در معرض نمایش گذاشتن آثار هنری هر منطقه در واقع اسناد معتبری از هنر و فرهنگ ایرانی را ارائه می‌دهند و از این حیث نقشی حیاتی در رواج ناب‌ترین پدیده‌های هنری و فرهنگی سرزمین خود دارند.

از طرف دیگر امروزه محیط زیست و توسعه پایدار به مباحث بسیار مهم و رایج در سطح بین‌الملی تبدیل شده‌اند. افزایش مداوم جمعیت، آثار اساسی و اغلب فاجعه‌آمیزی بر زیستگاه‌های طبیعی کره زمین داشته است. مصرف بی‌رویه انرژی، تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری از پیامدهای آن می‌باشد، از این‌رو کاربرد روش‌های زیست محیطی در معماری و گرایش به معماری پایدار از سه دهه پیش آغاز شده است و در هر منطقه با توجه به شرایط زیست محیطی و فرهنگی متفاوت بوده است.

امروزه بحث پایداری و معماری پایدار در اولویت سیاست‌های کشور‌های توسعه یافته قرار گرفته است. اما متأسفانه در کشور ما کمتر به این موضوع پرداخته شده است. درصورتی‌که سال‌ها پیش ساکنین این مرز و بوم با مهارتی ویژه از عوامل اقلیمی بهره جسته‌اند و با اجرای فنون و قواعد خاص در زمینه استفاده بهینه از انرژی‌ها و منابع طبیعی به‌خصوص خورشید و باد و هماهنگی با اقلیم از آن استفاده کرده‌اند.

کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به‌وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه‌تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. به‌طوری‌که براساس گفته ریچارد راجرز، ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق می‌دهند و براساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند.

در معماری پایدار تغییراتی که با توجه به معیارهای زیست اقلیمی و پایداری پدید می‌آیند‌، هر روز اهمیت بیشتری می‌یابند. سخن از پایداری در معماری را می‌توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیر کرد‌، آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان‌، بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن. به این ترتیب این‌گونه به‌نظر می‌رسد که می‌توان پایداری را بر طبق الگویی تصور کرد که در آن منابع و مصالح در دسترس‌، بیش از هدر دادن یا نادیده گرفتن‌شان‌، با کارایی بیشتری به‌کار گرفته شوند.

به‌طور خلاصه منظور از اکولوژی یا بوم‌شناسی ساختمان این است که بر قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و جوی‌، و تبدیل آن‌ها به‌صورت کیفیت‌های فضایی و آسایش و فرم‌، تمرکز گردد. هدف از معماری اکوتک (اکولوژی + تکنولوژی) علاوه بر استفاده حداکثر از عوامل طبیعی و محیطی به‌همراه فن‌آوری روز‌، بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است.

هدف از طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان:
ـ جمع‌آوری، نگهداری و ارائه آثار و اشیاء باستانی به‌دست آمده از حفاری‌های باستان‌شناسی
ـ معرفی آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند منطقه
ـ ایجاد مرکز تحقیقاتی برای پژوهشگران (عرصه فرهنگی)
ـ آموزش و ارتقاء سطح علمی جامعه و درخصوص فرهنگ و محیط
ـ ایجاد قطب و جذب گردشگری
هدف از طراحی با رویکرد معماری اکولوژیکی پایدار:
ـ به حداقل رساندن هزینه‌های جاری برای انرژی؛ با استفاده از حداکثری مجانی از قبیل نور، گرمای خورشید، عایق صوتی مناسب، منظر دلپذیر و…
ـ به برنامه‌ریزی کارآمد جهت، سهولت انطباق و تغییرپذیری، درهم آمیختگی سازه ساختمان با تأسیسات و…

بنابراین هدف عمده از طراحی این موزه هنر و فرهنگ، ضمن ایجاد مکانی برای حفظ‌، جمع‌آوری و در معرض نمایش گذاشتن آثار هنری آذربایجان و تا حدودی آموزش عملی و نظری هنر‌، ایجاد ساختمانی پایدار با کمینه صدمات زیست محیطی است.

فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 14

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.