مقاله برنامه ریزی حمل و نقل شهری

مقاله برنامه ریزی حمل و نقل شهری به بررسی فرآیندهای تصمیم‌ گیری در حوزه حمل و نقل شهری می‌ پردازد. این مقاله شامل تحلیل جامع طرح‌ های حمل و نقل، پیش‌ بینی سفر، مدیریت سیستم‌ های حمل و نقل و اقتصاد حمل و نقل است و اطلاعات کاملی برای بهبود سیستم‌ های حمل و نقل شهری ارائه می‌ دهد.

مقاله برنامه ریزی حمل و نقل شهری

مقدمه
برنامه‌ ریزی فعالیتی است که توسط انسان ها و برای آنها انجام می‌شود. برنامه‌ ریزی آینده‌گرا بوده و خوش‌ بینانه است. برنامه‌ ریزی شهری و منطقه‌ای شامل تنظیم الگوهای قضایی در راستای زمان است. آرایش فضاها برنامه‌ ریزی نیست: بلکه هدف فرآیند دیگری است که فرایند برنامه‌ ریزی نام دارد. برنامه‌ ریزی حمل و نقل قسمتی از این فرایند است.

طی ۳۰ سال اخیر حجم وسیعی از اطلاعات جمع‌آوری شده و کتابها و مقاله‌های زیادی درباره فرایند برنامه‌ ریزی حمل و نقل نوشته شده است. چند نمونه از این کتابها جزو مراجع آورده شده و به خوانندگان علاقه‌مند توصیه می‌شود به آنها رجوع کنند. یکی از این مراجع مقدمه‌ای بر پیش‌بینی تقاضای حمل و نقل شهری (متن خودآموز) است که بخشی از مطالب این فصل با تغییرات از آن گرفته شده است (۱۹۷۷، FHWA).

برنامه‌ ریزی حمل و نقل شهری فرایندی است که به تصمیم‌گیری درباره سیاستها و برنامه‌های حمل و نقل منجر می‌شود. هدف از فرآیند برنامه‌ ریزی حمل و نقل، تهیه اطلاعات موردنیاز برای تصمیم‌گیری درباره زمان و مکان اصلاحاتی است که باید در سیستم حمل و نقل ایجاد شود تا سفر و الگوهای توسعه زمینی، هماهنگ با اهداف و مقاصد جامد ترفیع و بهبود یابند.

برنامه کاری هماهنگ دو نقش دارد. کلیه اقدامات برنامه‌ ریزی حمل و نقل شهری و وابسته به حمل و نقل را که برای سال بعد یا دو سال بعد پیش‌بینی می‌شود، مشخص می‌کند و کارهایی را که با یاری دولت مرکزی باید انجام شود تعیین می‌کند.

فهرست مطالب
مقدمه. ۱
طرح جامع حمل و نقل.. ۱
اصلاح طرح.. ۲
برنامه بهبود سیستم حمل و نقل.. ۳
فرآیند استمرار. ۳
مرور نیازهای اطلاعاتی… ۴
محدوده مطالعه. ۵
فعالیتهای شهری… ۶
هندسه شبکه. ۶
پیش‌بینی سفر. ۷
ابزارهای برنامه‌ریزی مقدماتی: ۷
روشهای تجزیه و تحلیل جزیی: ۸
مرور فرایند پیش‌بینی سفر. ۸
پیش‌بینی‌های فعالیت شهری… ۱۰
تولید سفر. ۱۱
روش برازش خطی چند متغیره. ۱۲
تجزیه و تحلیل از طریق طبقه‌بندی… ۱۶
توزیع سفر. ۱۷
روش فراتر: ۱۷
مدل جاذبه. ۲۲
تنظیم کردن دقیق مدل جاذبه. ۲۵
تفکیک سفر. ۳۱
مدل تفکیک سفر به روش تولید مستقیم.. ۳۱
مدل تفکیک سفر به روش تبادل سفر. ۳۳
تخصیص سفر. ۳۶
روشهای تخصیص سفر. ۳۷
طراحی مدیریت سیستمهای حمل و نقل: چارچوب کاری… ۴۲
۱- مقدمه. ۴۲
۲- مدیریت سیستمهای حمل و نقل چیست؟. ۴۲
اهداف، محدوده کار و طرح کلی TSM…. ۴۳
۳- نیاز به مدیریت سیستمهای حمل و نقل.. ۴۴
۴- برنامه‌ریزی بلندمدت در مقایسه با برنامه‌های مدیریت سیستمهای حمل و نقل.. ۴۵
۵- چرخه برنامه‌ریزی مدیریت سیستمهای حمل و نقل.. ۴۶
۶- راهبردهای مدیریت سیستمهای حمل و نقل.. ۵۰
۷- طبقه‌بندی مدیریت سیستمهای حمل و نقل: ارزیابی تأثیرها ۵۰
۹- چارچوب کاری مدیریت راهبردی برای (۱۹۸۳، TRB9. 51
مدیریت راهبردی: ۵۲
۱۰- تجارب موجود در زمینه آزادراهها ۵۵
۱۱- مطالعه موردی: بررسی وضعیت منطقه تجاری مرکزی… ۵۸
۱۲- مدیریت تقاضای حمل و نقل.. ۶۲
خلاصه. ۶۵
ایمنی حمل و نقل.. ۶۶
۱- مقدمه. ۶۶
۲- مسأله ایمنی بزرگراه. ۶۷
۳- مسئولیت‌پذیری ایمنی… ۶۸
۴- طبقه‌بندی انواع تصادف… ۷۰
۵- برنامه بهبود ایمنی بزرگراه. ۷۰
شناسایی عوامل و مکانهای خطرناک: ۷۴
اقتصاد حمل و نقل.. ۸۲
۱- گستره اقتصاد حمل و نقل.. ۸۲
۲- تقاضای حمل و نقل.. ۸۳
۳- عرضه، تقاضا و تعادل.. ۸۵
۴- حساسیت تقاضای سفر. ۸۷
۵- عوامل مؤثر بر کششها ۹۰
۶- مدل کرافت برای تقاضا ۹۲
۷- کششهای مستقیم و متقابل.. ۹۶
۸- مازاد مصرف کننده. ۹۷
وضعیت پس از بهسازی: ۱۰۰
۱۰- سیاستهای قیمت‌گذاری و یارانه. ۱۰۱
منبع: ۱۰۴

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: Word

تعداد صفحات تعداد صفحات: 106

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.