مقاله اهمیت زیارت خانه خدا و مزار معصومین
این تحقیق در مورد زیارت می باشد و اهمیت و آثار زیارت خانه خدا و ائمه معصومین را بیان می نماید.
مقدمه
«زیارت»، حضوری عارفانه و مشتاقانه در بارگاه پاکان جهان و تشرف به حرمهای مقدس و نورانی آنان است. سفری پر از شور و شوق و سرشار از اخلاص و عشق، به سوی حرم معصومان و برگزیدگان الهی است. اعلام تولی و تبرای دائمی شیعیان و اظهار مودت و دوستی واقعی ولایتمداران است.
«زیارت»، برقراری ارتباط درونی با حجتهای الهی و فراهم کردن اتصال معنوی و قلبی با اولیای خداوند است. تمسک به «ثقلین» پیامبر اکرم(ص) و شفاعت خواستن از آل عبا است. بیعت مستمر و همیشگی با امامان معصوم و تبعیت خالصانه از خاندان وحی است.
«زیارت»، شرفیابی به محضر اهلبیت پیامبر(ص) و کسب فیوضات و برکات معنوی از ساحت آن بزرگواران است. توسل عاشقانه به دامان آل یاسین و دعا و حاجت خواستن از واسطههای مقرب الهی است. دیداری عاشقانه و حاجت و مشتاقانه از مزار اهلبیت و اظهار علاقه قلبی به آنان است. خلوت گزیدن و انس گرفتن با سرچشمههای رحمت و فیض الهی است.
«زیارت»، تکریم و تعظیم در برابر کسانی است که فانی در معبود خویش گشته و جز رضای حضرت دوست راهی نپیمودهاند. هویت وجودی خویش را باز یافتن و از زلال حضور یار سیراب گشتن و شبیه امام شدن است. دانشگاه انسانسازی و معنویت و مکتب خودسازی و معرفت است. فرصت طلایی طهارت و پاکی اخلاق و موعد توبه و پاکسازی درون است.
«زیارت»، دارای حکمت و فلسفههای متعددی است و اسرار و آثار گرانقدری در آن وجود دارد که اندیشه و نگارش در مورد آنها مجال گستردهای میطلبد، تعظیم، تکریم، گرامیداشت و یاد کرد انسانهای شایسته، هنرمند، فرهیخته، فرهنگساز، نقشآفرین، مصلح، متحول کنندگان تاریخ و … و نیز زنده نگه داشتن نام و یاد آنان پس از مرگ، لازمه محبت، عشق و ارادت انسانها به نیکیها و کمالات است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد.
زیارت از دیدگاه معصومین
زیارت پیشوایان معصوم، متصل شدن به آنان و غرق شدن در انوار و معنویات ایشان و نیز الهام گرفتن، درس آموختن و سیر در فضیلتهاست.
اهمیت و ضرورت زیارت به حدی است که در روایات از آن به عنوان عهدی الهی و فریضهای ضروری نام برده شده است. امام رضا(ع) فرموده است: «هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که با زیارت قبور آنان، وفای به این عهد کامل شده و به خوبی گزارده میشود».
رسول خدا(ص) میفرماید: «هر کس حج به جا آورد و پس از مرگ من، مرا زیارت کند، همچون کسی است که در حال حیات من مرا زیارت کرده است. همچنین آن حضرت فرموده است: «هر کس حج گزارد و مرا زیارت نکند بر من جفا کرده است».
یحیی بن سیار میگوید: حج انجام دادیم و بر امام صادق(ع) گذر کردیم؛ فرمود: «ای زائران خانه خدا و پیروان آل محمد! گوارایتان باد». فقهای شیعه سنی با استناد به توصیهها و تأکیدات فراوانی که درباره زیارت شده است، فتوا به استحباب زیارت دادهاند. نامور امامیه، مرحوم محقق حلی گفته است: «بر حجگزار مستحب مؤکد است که به زیارت پیامبر اکرم(ص) بشتابد». ابن فدامه، عالم بزرگ اهل سنت، میگوید: «زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) مستحب است؛ زیرا از خود آن حضرت روایت شده است: کسی که حج بگزارد و قبر مرا بعد از وفاتم زیارت کند، همانند آن است که در حیاتم مرا زیارت کرده باشد».
زیارت، هم به عنوان توسل به درگاه ائمه(ع) و شفاعت این پیشوایان از ما نزد خداوند است و هم نوعی دعا؛ یعنی، سخن گفتن با خداوند اما به طور غیر مستقیم و با واسطه، همانطور که هنگام دعا و نیایش خالصانه، روح انسان صفا یافته و درهای رحمت الهی به روی او گشوده میشود؛ زیارت نیز باب معرفت الهی است. در هنگام زیارت احساس میکند در فضای باز ملکوتی قرار گرفته است و در آسمان رحمت الهی، پرواز میکند و فیوضات ربانی از هر طرف به سوی او جاری است.
فهرست مطالب
مقدمه
زیارت از دیدگاه معصومین
مفهوم زیارت در شیعه
فضیلت و اهمیت زیارت قبر امام حسین علیه السلام
پاداش و ثواب زيارت قبر امام رضا عليه السلام
فضیلت زیارت امیرالمومنین علیه السلام
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 17
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.