پاورپوینت سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
این پاورپوینت به معرفی سیستم ضد قفل ترمز (ABS) می پردازد و نحوه عملکرد آن در جلوگیری از قفل شدن چرخ ها و افزایش ایمنی خودرو در شرایط اضطراری را توضیح می دهد.
مقدمه
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یکی از مهم ترین و حیاتی ترین فناوری های موجود در خودروهای مدرن است. این سیستم به طور خاص برای بهبود کنترل خودرو در شرایط اضطراری طراحی شده است و از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری جلوگیری می کند. هنگامی که خودرو در شرایطی مانند جاده های یخ زده، برفی یا خیس قرار دارد، خطر قفل شدن چرخ ها افزایش می یابد و این امر می تواند منجر به از دست رفتن کنترل خودرو و تصادف های خطرناک شود. با توجه به این نیاز، سیستم ABS قادر است به طور مؤثری از لیز خوردن چرخ ها جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را در حین ترمزگیری افزایش دهد.
تاریخچه سیستم ABS
در ابتدای دهه 1970، شرکت دایملر بنز با هدف بهبود ایمنی خودروها، گروهی از مهندسان و کارشناسان فنی خود را مأمور بررسی و توسعه سیستمی کرد که از سال 1959 مطرح شده بود. این سیستم ابتدا با همکاری شرکت تلدیکس مورد بررسی قرار گرفت، اما به دلیل عدم دستیابی به نتایج مطلوب، قرارداد با این شرکت لغو شد و همکاری جدیدی با شرکت بوش آغاز شد. پس از ماه ها تحقیق و توسعه، در اواسط دهه 70 سیستم ضد قفل ترمز به طور موفقیت آمیز طراحی و وارد بازار شد و به طور گسترده در خودروهای بنز مورد استفاده قرار گرفت.
سیستم ABS چیست؟
سیستم ترمز معمولی خودروها با استفاده از دو نوع نیروی اصطکاک عمل می کند. اولین نوع نیروی اصطکاک میان لنت ترمز و دیسک ترمز است که باعث کاهش سرعت خودرو می شود و دومین نوع نیروی اصطکاک میان تایرها و سطح جاده است. در سیستم ABS، هدف این است که این دو نوع اصطکاک در هنگام ترمزگیری به طور مؤثر کنترل شوند. به عبارت دیگر، اصطکاک میان تایرها و سطح جاده باید بیشتر از اصطکاک سیستم ترمز باشد تا خودرو به طور مؤثر و بدون از دست دادن کنترل متوقف شود.
اصول کارکرد سیستم ABS
سیستم ABS با استفاده از سنسورهای سرعت، وضعیت چرخ ها و خودرو را بررسی می کند. این سیستم سرعت چرخ ها را به دقت اندازه گیری کرده و از تغییرات آن برای محاسبه نرخ لغزش استفاده می کند. در صورتی که نرخ لغزش بیش از حد باشد، سیستم ABS به طور خودکار فشار ترمز را کاهش می دهد تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند. این فرآیند به طور مداوم و در زمان واقعی انجام می شود تا از حفظ کنترل خودرو در شرایط بحرانی اطمینان حاصل شود.
اجزای سیستم ABS
سیستم ABS شامل چندین بخش مهم است که هرکدام نقش خاصی در عملکرد سیستم ایفا می کنند. یکی از مهم ترین اجزا، سنسورهای سرعت چرخ است که برای اندازه گیری سرعت چرخ ها و ارسال این اطلاعات به ECU استفاده می شود. این سنسورها معمولاً از آهنربا، هسته و سیم پیچ تشکیل شده اند و بسته به مدل خودرو، محل نصب و تعداد دنده های روتور سنسور متفاوت است. با دریافت سیگنال های این سنسورها، ECU می تواند تغییرات سرعت چرخ ها و وضعیت خودرو را شبیه سازی کرده و تصمیمات مناسب را برای تنظیم فشار ترمز اتخاذ کند.
عملکرد سیستم ABS
عملکرد سیستم ABS به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود: اول، ارسال اطلاعات لازم به ECU از طریق سنسورهای سرعت چرخ و دوم، اعمال فشار بهینه به ترمزها پس از دریافت فرمان از ECU. در ترمزهای شدید، پس از تحلیل وضعیت چرخ ها، ECU به واحدهای کنترل فشار هیدرولیک سیگنال می فرستد تا فشار هیدرولیک ترمز به طور بهینه تنظیم شود. این سیستم به طور مداوم فشار ترمز را تنظیم می کند تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری و ایمنی خودرو در شرایط اضطراری حفظ شود.
اجزای سیستم فعال کننده ABS
فعال کننده ABS بخشی از سیستم است که بر اساس سیگنال های دریافتی از ECU، فشار هیدرولیک ترمزها را کنترل می کند. این سیستم از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: شیر سلونوئیدی و مخزن و پمپ. شیر سلونوئیدی مسئول تنظیم فشار هیدرولیک بر اساس سیگنال های دریافتی است و پمپ با بازگرداندن روغن ترمز به مخزن، فشار ترمز را کاهش می دهد. این سیستم با سرعت و دقت بالا، فشار ترمز را در لحظات بحرانی تنظیم می کند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 29
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.