کنش پژوهی خواندن
این کنش پژوهی به بررسی چگونگی حل مشکل کند بودن روانخوانی و رمزگشایی کلمات د.ک. دانش آموز پایه اول دبستان قدس پرداخته و راه حل هایی مانند تشویق به خواندن و تمرینات ویژه برای تثبیت انطباق کلمات ارائه می دهد.
چگونه توانستم مساله کند بودن روانخوانی و رمزگشایی کلمات د.ک. دانش آموز پایه اول دبستان قدس را حل کنم؟
چکیده
کنش پژوهی موجود به عنوان روشی آزمایشی برای حل مشکل روخوانی و روانخوانی دانش آموز (د.ک.) میباشد. بعد از مشاهده نقاط ضعف این دانشآموز در روخوانی درسهای کتاب فارسی خوانداری پایه اول، راهحلهایی برای این مشکل ارایه شد، از جمله تشویق دانشآموز به خواندن با ایجاد انگیزه و در نظرگرفتن تمرینی برای تثبیت شکل ظاهری کلمات و انطباق آنها با صورت آوایی آن. از جمله اهداف این کنش پژوهی میتوان به امد به استفاده دانش آموز از این نکات در پایههای بالاتر و روان بودن روخوانی دانشآموز اشاره کرد. تمارین نامبرده به پیشرفت دانشآموز در این حیطه کمک کرده و باعث شدند این کنش پژوهی به اکثر اهداف اصلی و فرعی خود برسد.
کلیدواژهها: رمزگشایی – روانخوانی – مسأله
توضیح کلی
خواندن یکی از مهمترین مهارتها از مهارتهای برقراری ارتباط است. در خواندن به طور ناخودآگاه باید کلمات را رمزگشایی کنیم، در غیر این صورت، قادر به درک مطلب نخواهیم بود. از نظر علمی، رمزگشایی پروسه دیدن شکل نوشتاری کلمات روی کاغذ و توانایی بلند خواندن آنهاست (بازیابیشده). به تعبیری دیگر، رمزگشایی توانایی استفاده از دانش شما در رابطه حرف و صدا، از جمله دانش الگوهای حروف، برای تلفظ صحیح کلمات نوشتاری است. درک این روابط به کودکان این توانایی را میدهد که کلمات آشنا را به سرعت تشخیص دهند و کلماتی را که قبلاً ندیدهاند کشف کنند.
اگرچه کودکان ممکن است بعضیاوقات بعضی از این روابط را به تنهایی درک کنند، اما بیشتر کودکان از آموزش صریح در این زمینه بهرهمند میشوند. درک آوایی یکی از رویکردهای آموزش خواندن است که اصول روابط صدا و صدا، نحوه صدا دادن کلمات و استثناهای اصول را به دانشآموزان میآموزد (بازیابیشده). به عبارت دیگر، رمزگشایی در خواندن عملی است که از مهارتهای مختلف خواندن برای خواندن یا در خواندن رمزگشایی، خوانندگان با تلفظ قطعات آنها کلمات را به صدا در میآورند و سپس به آنها میپیوندند و کلمات را تشکیل میدهند.
برای خواندن با تسلط کافی برای درک مطالب خواندهشده، خوانندگان باید قادر به رمزگشایی کلمات و پیوستن سریع و دقیق قطعات باشند (بازیابیشده). در این تحقیق رمزگشایی توانایی تبدیل کردن شکل نوشتاری کلمات به شکل آوایی آنهاست.
وقتی وضعیت فعلی خود را میشناسید و نیز میدانید که وضعیت مطلوب و هدف شما چیست، اما نمیدانید که با طی کردن چه مسیری میتوانید از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برسید، عملاً با یک مسأله مواجه هستید (رابرتسون، ۲۰۰۱). عدم دستیابی فوری به یک هدف مشخص به دلیل موانع حل مسأله مشخص با توجه به امکانات و توانمندیهای محدود به معنای یافتن بهترین راهحل برای رسیدن به هدف با توجه به شرایط موجود است (راصد، زارع، شرفبیانی و همکاران، ۱۳۹۹). مسأله به معنای حاجت مطلب درخواست است (عمید، ۱۳۴۲). در این تحقیق، مسأله به معنای شکل نظامدار بیان رسیدن به وضع مطلوب از وضع فعلی است.
روان بودن توانایی خواندن دقیق، سریع و با بیان متن است. تسلط بر خواندن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا پلی بین شناخت کلمات و درک مطلب ایجاد میکند (بازیابیشده). روانخوانی توانایی خواندن متن سریع و دقیق است (دپارتمان آموزش، ۲۰۰۵). روان بودن به عنوان توانایی خواندن با سرعت، دقت و بیان مناسب تعریف میشود.
برای درک آنچه میخوانند، کودکان باید بتوانند روان بخوانند، چه با صدای بلند بخوانند و چه بیصدا. هنگام خواندن با صدای بلند، خوانندگان مسلط به صورت عباراتی میخوانند و به طور مناسب لحن صدا را اضافه میکنند. خواندن آنها روان است و بیان دارد (بازیابیشده). روانخوانی در مورد مطالعه ما، به معنای تسلط بر خواندن، سرعت در خواندن و درست خوانی است.
فهرست مطالب
چکیده
توضیح کلی)
مقدمه ۱
تشخیص مساله ۲
انگیزه کنش پژوهی ۲
اهداف کنش پژوهی ۳
بیان مساله ۳
توصیف وضع موجود ۳
اهمیت و ضرورت کنش پژوهی ۴
شواهد یک ۴
روشهای گردآوری اطالعات ۶
گردآوری اطالعات ۶
انتخاب راهحلهای ممکن ۸
انتخاب راهحل ۹
اعتبار بخشی راه حل ۹
اجرای راه حل ۱۰
توصیف وضع مطلوب ۱۱
شواهد دو ۱۲
نتیجه گیری کلی ۱۴
پیشنهادها ۱۴
منابع و ماخذ ۱۵
ضمایم ۱۷
فرمت فایل: PDF
تعداد صفحات: 24
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.