مقاله در مورد دستگاه CNG
این تحقیق در مورد دستگاه CNG بوده. در این تحقیق به روش کار و کاربرد این دستگاه پرداخته شده و به طور کامل آن را بررسی می نماید.
مقدمه
دو شوک نفتی در سال های 1974 و 1979 و پیرو آن، بروز محدودیت های ناشی از وابستگی به سوخت های متکی بر نفت، عامل اصلی رونق استفاده از گاز طبیعی در کشورهای مختلف بود. تا اواخر سال 1980، تعداد خودروهای تولید شده توسط سازندگان خودروهای گازسوز، بسیار محدود بود. پس از آن، انجمن انرژی جهان از سال 1995 در توکیو گازطبیعی را رسماً به عنوان سوخت جایگزین سوخت های حمل و نقل اعلام کرد. با توجه به مسایل زیست محیطی و آلودگی هوا، برنامه های مربوط به گازسوز کردن خودروها در سطح اروپا، آمریکا و سایر کشورهای صنعتی به سرعت در حال گسترش می باشد.
گاز CNG
در حال حاضر، طبق آخرین آمار منشره توسط انجمن بین المللی خودروهای گازسوز (IANGV) بیش از 2 میلیون خودرو با سوخت گازطبیعی در جهان در حال تردد می باشند. گازطبیعی گازطبیعی یکی از انواع سوخت های فسیلی می باشد که به صورت گاز یا گاز همراه نفت خام یا مایعات گازی از چاه ها استخراج می شود. گاز طبیعی به طور عمده از متان (CH4) تشکیل شده است و حاوی مقادیر ناچیزی اتان (C2H6)، بوتان (C4H10) و پنتان (O5H12) می باشد.
گاز معروفی که در منازل ومحل های کار و بخش های صنعتی استفاده می شود در اصل متان است که گازی بی رنگ و بی بو و با شعله ای کمرنگ و نسبتاً روشن می سوزد. گازطبیعی، تمیزترین سوخت نوع فسیلی است زیرا عمدتاً فقط بخار آب و دی اکسیدکربن تولید می کند. این گاز غالباً ناخالصی هایی چون دی اکسیدکربن (گاز اسیدی)، سولفیدهیدروژن (گاز ترش)، آب نیتروژن، هلیم و سایر گازهای نادر را در خود دارد.
دمای احتراق خود به خود گازطبیعی 649 درجه سانتی گراد است که 315 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای خود اشتعالی بنزین می باشد. ارزش حرارتی این گاز، بستگی به ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده آن دارد ولی به طور متوسط درحدود 8890 کیلوکالری به ازای نرمال متر مکعب گاز می باشد. گازطبیعی فشرده، یک سوخت کاربردی برای اتومبیل است که در مقایسه با بنزین، دارای مزایا و معایبی می باشد.
این سوخت دارای اکتان بالا بوده، تمیز می سوزد، قابل اندازه گیری است و معمولاً میزان تولید گازهای خروجی پایینی دارد. گازطبیعی معمولاً جهت افزایش دانسیته انرژی از فشار Kpa 20690 تا فشار Kpa 24820 در جایگاه سوخت گیری توسط کمپرسور متراکم می شود و به این ترتیب، حجم ذخیره لازم برای خودرو در پیمایش و بار معین کاهش می یابد.
انواع جایگاه سوخت گیری CNG
خودروهایی که با سوخت گاز طبیعی فشرده CNG کار می کنند، برای سوخت گیری نیاز به محلی دارند که بتوانند مخازن ذخیره خود را با فشار bar 200 پر کنند. این محل که ایستگاه سوختگیری CNG نام دارد.
براساس شیوه سوخت گیری و تجهیزات به کار رفته به چهار دسته تقسیم میشوند.
سوخت گیری کند “ slow fill”
سوختگیری سریع ” Fast Fill ”
سوختگیری سیار ” Mobile ”
سوختگیری روستایی ” Mother_Doughter ”
سوخت گیر کند ( Slow Fill )
در این سیستم گاز طبیعی فشرده (CNG ) مستقیماٌ از کمپرسور به خودرو منتقل می شود و برای پارکینگ های خصوصی و آزمایشگاههای تحقیقاتی که زمان کافی برای سوخت گیری دارند ( 5 تا 8 ساعت ) مناسب است.
معمولاٌ از این نوع ایستگاهها در طول مدت شب، که خودروها در پارکینگ هستند استفاده می شوند.
فهرست مطالب
مقدمه
گاز CNG
انواع جایگاه سوخت گیری CNG
سوخت گیر کند ( Slow Fill )
سوخت گیری سریع (Fast Fill )
سوخت گیری روستائی ( Mother _ Doughter )
سوخت گیری به روش سیار (Mobile )
تاریخچه جایگاه های سوخت گیری در جهان
تاریخچه جایگاه های سوخت گیری در ایران
تجهیزات ایستگاههای سوخت گیری گاز طبیعی
کمپرسور
سیستم خشک کن گاز (Dryer)
توزیع کننده
توزیع کننده های موجود در جایگاه های CNG
مخازن ذخیره سازی
میترینگ
خشک کن (Dryer Package )
کمپرسور (Compressor )
مخازن
توزیع کننده ( Dispenser )
برق جایگاههای CNG
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 19
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.