طرح درس براساس الگوی E5 تکالیف کلاسی
این طرح درس بر اساس الگوی E5 به بررسی یادگیری ساخت گرایانه می پردازد. رویکرد فعال، اجتماعی و معنادار یادگیری همراه با نقش تسهیل گر معلم در آن برجسته است.
الگوی E5 تکالیف کلاسی
این الگوی از پویاترین و کارآمدترین، الگوها است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است. هر چندساخت گرایان دیدگاه های متفاوت وچندگانه ای در این نظریه ارائه کرده اند دیدگاه های مشترکی بدین شرح دارند:
1.بنا به تعریف ساخت گرایی یک فلسفه یادگیری است که به موجب آن انسان با بهره گیری از تجارب قبلی، شناخت خود را از جهان پیرامونش می سازد. هر فرد برای خود قواعد والگوهای ذهنی خاصی دارد که برای معنی دار کردن تجربه های خود، آنها رابکار می برد. از این رو،یادگیری فقط فرایند تطبیق دادن الگوهای ذهنی قبلی برای تقویت یا کسب تجربه های جدید است.به بیان دیگر، دانش وتجربه قبلی هر فرد پیش نیاز بنا کردن دانش جدیداست و ماهیتی فعال ودارد. در واقع، یادگیری انباشتن حقایق در ذهن نیست، بلکه دانشی مفید ومعنی دار است.
2- یادگیری ساخت گرایی،فرایندی فعال واجتماعی است که در زندگی واقعی ودر نتیجه تعامل افراد با محیط طبیعی یا در بافت فرهنگی- اجتماعی ساخته وپرداخته می شود وطی آن دانش آموزان اندیشه ها یا مفاهیم جدیدی را بر اساس دانش موجود به دست می آورند ، حتی خود می توانند دانش خویش را خلق کنند.
3-یادگیری با رویکرد ساخت گرایی معنی دار می شود وچون این یادگیری بر مبنای آموخته های قبلی است ، بیشتر در ذهن باقی می ماند .
4-در رویکرد یادگیری ساخت گرایی، معلم نقش تسهیل کننده، راهنما، هدایت گر و هم شاگردی را دارد.
ساخت گریی بر این باور است که دانش آموزان طی تلاش برای حل مسایل علمی دائماً فرصت ساماندهی و بازسازی ادراکات خود را دارند و می توانند برای رسیدن به دانش، چندین راه را برنامه ریزی کنند. کلاس هایی که از طریق ساخت گرا اداره می شوند تقریبا جوی شبیه کارگاه آموزشی دارند.
این کلاسها فرصت کشف فعال، کاوشگری وآزمایش را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند و موقعیت ها وقالب های گوناگون آموزشی مانند پروژه، خواندن، گزارش دادن و بحث و گفتگو را فراهم می سازند ودانش آموزان را به استدلال کردن ، سوال کردن، برقراری ارتباط و…….. وا می دارند.الگوی ساخت گرایی دانش آموزان را برای تحلیل، تفسیر وپیش بینی ترغیب می کند و در فرایند آموزش تاکید زیادی بر سئوالات باز پاسخ دارد. نقش معلم در روش تدریس ساخت گرایی نقش زمینه سازی وهدایت است.
زیرا در این روش مسئولیت اساسی بادانش آموزان است که به گردآوری، آزمایش، شرح وبسط وتفسیر اطلاعات می پردازند.الگوی تدریس ساخت گرایی از پویاترین وکارآمدترین الگوهای تدریس است که در بسیاری از کلاسهای دنیا با موفقیت در حال اجرا است.
توضیحات:
دانش آموز موادی که در اطراف خود می بیند را در سه گروه دسته بندی کند و خصوصیات هر حالت را بنویسد و تصاویری از آنها را بکشد.
1- تعریف دقیقی از سه حالت ماده ارائه دهند.
2- برای هر حالت حداقل پنج مثال ارائه کنند.
3- تفاوت ها واحتمالا کاربرد مختصری از هر یک از حالت های ماده را بیان کنند.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 7
پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.